CODE D'HONNEUR Bezie de kinderen niet te klein: Zij moeten veel verdragen- eenzonmheid, angsten, groeiens pijn en, onverhoeds, de slagen. Bezie de kinderen niet te klein: Hun eerlijkheid blijft vragen, of gij niet haast uzelf durft zijn, Ddn kunt ge 't met Iten wagen. Laat uw comedie op de gang -zij weten't ïrners tèch al long!- Ken in uzelf het kwade. Heb eerbied voor wat leeft en groeit, zorg dot ge het niet smet of knoeit Dan schenk' u God genade. Ida Gerhardt 1905-1997 Het gedicht 'Code d'honneur' van Ida Gerhardt is aangebracht op een muur van het Centraal Faciliteitengebouw (lipsius) van de Leidse Universiteit. Foto: Wim Vreeburg zijn toegankelijk geschreven in een gewone praatstijl doorspekt met spottende, ietwat sarcastische opmer kingen. Kosten concentreert zich op de volgende onder werpen: de tekst van het gedicht, wat zegt de dichteres nu precies, welke woorden kiest zij, waarom juist die woorden en geen andere; de vorm, de literaire stijl en dan met name die van het sonnet; 'herkenning' (om het gedicht 'dichter' bij de leerling te brengen) en 'maatschappij' (om de historische context te verduide lijken). Daarna bespreekt hij elk gedicht afzonderlijk, stelt en beantwoordt vragen over de inhoud, geeft toelich ting op figuren en thema's afkomstig uit de Bijbel of de oudheid, maakt opmerkingen over onderwijs vroe ger en nu - over zaterdag naar school, bijvoorbeeld, iets wat in een van de gedichten voorkomt geeft lees- en studieopdrachten, legt af en toe verband met andere dichters en specifieke gedichten. Over hoe Kostens benadering in de praktijk uitpakt en wat de resultaten zijn, zou ik graag eens wat horen. Maar het is zonder meer al mooi dat er leerlingen van school gaan met Ida Gerhardt in hun intellectuele bagage. (Jaap de Moor) tien gedichten in. Hoe dit soort literatuuronderwijs kan worden aangepakt, laat Kosten hier overtuigend zien. Het kan natuurlijk op zo veel manieren - elke leraar doet het op zijn eigen wijze maar wat Kos ten hier presenteert, lijkt mij zeer bruikbaar, en niet alleen voor reformatorische middelbare scholen. Hij legt veel uit, maar het boek is niet op een irritante uit- leggerige toon geschreven, het heeft de juiste balans. Hij vestigt de aandacht op het christelijke element in Gerhardts gedichten, maar annexeert haar niet als 'christelijk dichteres'. Onderwerp zijn de veertien sonnetten die Ida Gerhardt heeft geschreven tijdens haar jaren als lera res klassieke talen in Kampen. Zij gaan over leraar schap en dichterschap, over leraar en leerling, en over het onderwijs aan kinderen als levenstaak. Het zijn niet haar beste of bekendste gedichten, maar ze Laatste twee delen Geschiedenis van Zeeland Zeeuws Tijdschrift besteedde al veel aandacht aan de vierdelige Geschiedenis van Zeeland. Een interview met redacteuren en andere betrok kenen 'Vier boeken met een visie. Een inte grale geschiedenis van Zeeland' verscheen in jaargang 2010 nr. 3/4, 84-87. De delen 1 en 2 werden besproken in 2012 nr. 7/8, 50-53 ('Zee land' tot 1550 in vier overzichtelijke perioden) en 2013 nr. 3/4, 47-51 ('De beloften van het 'independente' Zeeland'). Als u dit leest is deel 3 verschenen en staat het vierde en laatste deel waarschijnlijk op het punt van uitkomen (april 2014). Deze beide laatste delen van het vierluik worden besproken in de volgende aflevering van Signalementen. 83 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 83