ook samen met docenten uit alle onderwij sgeledin- gen dit onderzoek doen. Zoals Aristoteles al schreef: 'excellentie is die deugd die draait om een voortdu rende, bewuste poging om meerwaarde toe te voegen aan het zelf, de ander en de organisatie'. Vijf dimensies van onderwijsexcellentie Een achterliggende vraag bij dit alles betreft het doel van het onderwijs. Is dit het afleveren van kant en klare rekenmachines, opgeleid voor de arbeidsmarkt van vandaag? Of is het het opleiden van kritische en democratische wereldburgers, met die kennis, houding en vaardigheden waarmee zij vorm kunnen geven aan de wereld van morgen? Onderwijs, zoals Martha Nussbaum schreef, is er 'Niet voor de Winst', maar dient een breder persoonlijk en maatschappelijk doel. Afgaand op zowel de literatuur als mijn eigen ervaringen, leiden vijf dimensies juist vandaag de dag tot dit type excellent onderwijs. Ten eerste is er de schaal. Juist in kleine gemeen schappen, waarin mensen elkaar kennen, aanspreken en zien staan is het mogelijk om een eigen cultuur neer te zetten en een relatie op te bouwen met indi viduele leerlingen. Natuurlijk kunnen ondersteuning en bestuur grootschalig georganiseerd worden, maar binnen een kleine gemeenschap (600, is het maxi mumgetal uit de antropologie) is het mogelijk om een cultuur te creëren die iedere leerling optilt. Vervolgens speelt de kwaliteit van de leerkracht een cruciale rol. Daarbij gaat het natuurlijk om didac tische competenties, leerlingen op de goede momen ten bij de lurven grijpen, een aai over de bol geven, echt geïnteresseerd aanhoren en alle ruimte geven. Maar het gaat ook om vakinhoudelijke kennis en aca demische vaardigheden. Het gebrek aan leerkrachten met een academische opleiding is terecht een grote zorg in Nederland, en het is belangrijk om juist het aanzien van het geweldige beroep van leerkracht ook onder academici te herstellen. Ten derde geldt het belang van internationaal onderwijs. Onderwijs dat opleidt voor de toekomst bereidt leerlingen voor op een wereld die steeds meer verbonden is. Taal is daarbij belangrijk, net als kennis van andere culturen. Wellicht nog belangrijker zijn de houding en vaardigheden van een wereldburger: mee willen en kunnen praten over internationale thema's en goed over de grens kunnen opereren. Daarnaast, ook gerelateerd aan het idee van de school als oefenplaats voor de samenleving, is het belang van inclusie. In Nederland zitten nog veel te veel leerlingen apart: in het speciaal onderwijs of - sinds kort - in het onderwijs voor hoogbegaafden. Hoe inclusiever het onderwijs is, hoe beter dit is voor alle betrokken leerlingen, zo blijkt uit onderzoek. Leerlingen met speciale leerbehoeften trekken zich op aan leeftijdgenoten, die op hun beurt om leren gaan met verschil. Natuurlijk gaat dit alleen maar goed als er ook voldoende middelen beschikbaar zijn om iedere leerling op niveau te helpen. Tot slot is excellent onderwijs breed. Filosoferen, musiceren, leren ondernemen, leren vertellen en debatteren, uitgebreid kennis nemen van de eigen cultuur en die van anderen, je als leerling leren posi tioneren in de wereld. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen kijkt bij het benoemen van excellentie juist naar de aandacht voor, bij voorbeeld, culturele vorming. Juist een brede basis vormt leerlingen immers tot creatieve, eigenzinnige wereldburgers die vorm kunnen geven aan de eigen toekomst. In Zeeland valt wat te leren? Waarom zou nou juist Zeeland inzetten op onder wijsexcellentie? Dit ten eerste omdat er al zoveel op dit gebied gebeurt: de voorbeelden uit het begin van dit artikel zijn moeiteloos aan te vullen met een lange rij andere indrukwekkende praktijkvoorbeelden. Daar naast krijgen juist in Zeeland de dimensies hierboven makkelijk vorm: een kleine schaal is hier de norm, en de reden waarom zoveel Zeeuwse onderwijsinstellin gen landelijk zo goed scoren. Zo wordt de krimp een kracht. De kleine schaal maakt het ook mogelijk om gezamenlijk initiatieven te nemen. Rondom onder wijsexcellentie gaat het UCR samenwerken met de HZ, Scalda en het primair en voortgezet onderwijs. De Zeeuwse opleidingsschool speelt nu al een grote, en unieke, rol in het versterken van de onderzoeks vaardigheden van leerkrachten. Een gerichte inzet om academici aan het werk te zetten in het onderwijs, eventueel een of twee dagen per week, kan juist hier goed van de grond komen. Ook spelen in Zeeland verrassend veel initiatieven op het gebied van inter nationalisering. Terecht, want er is geen provincie die relatief zo veel geld verdient aan de export, en daarnaast zo nauw verbonden is met de zuiderburen. 9 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 9