tie en het nastreven van je doelen is een bondige tekst
de best mogelijke vorm. Niets is effectiever dan een
tekst die goed in elkaar steekt. Is het niet zo dat bon
digheid de ziel van geestigheid is?
Voor effectieve communicatie is bondigheid niet
het enige wat nodig is. De vaardigheid die ik het
meest bruikbaar vind, is de beheersing van vreemde
talen. Omdat ik vloeiend Arabisch, Engels en Frans
spreek en kennis heb van Duits, Spaans en Turks
gevoegd bij kennis van Bijbels Hebreeuws kan ik de
wereld door verschillende lenzen zien. Mijn geloof is
altijd mijn gids geweest en het onderwijs dat ik gekre
gen heb, heeft bij mij respect voor de ander doen
ontvlammen.'
Hoe zou u uw beroep willen omschrijven?
'Ik pleit voor het vestigen van een "houdbare" mense
lijke waardigheid en veiligheid en probeer de interna
tionale dialoog te richten op de humanitaire aspecten
van beleid.'
Kunt u ons een korte schets van uw carrière geven?
'In april 1965 werd ik officieel kroonprins van de
Hasjemitische troon van Jordanië, een positie die ik
tot 1999 bekleedde. Daarna heb ik mijn leven gewijd
aan het opkomen voor mijn land en regio om op die
manier een authentieke stem te geven van de regio
voor de regio. Ik heb het geluk gehad dat ik me zowel
nationaal als internationaal met veel goede zaken en
organisaties heb kunnen bezighouden.
In 1981 heb ik samen met 25 eminente intellectu
elen uit de regio het Arab Thought Forum opgericht,
een onafhankelijke pan-Arabische organisatie die tot
doel heeft de banden tussen Arabische denkers te
promoten en de regionale samenwerking en cohesie
te verbeteren. Ik ben ook de oprichter en voorzitter
van het Royal Institute for Interfaith Studies, de Royal
Scientific Society, het Higher Council for Science and
Technology, en het West Asia-North Africa (WANA)
Forum. Het doel van elk van die initiatieven is mijn
centrale waarden van menselijke waardigheid en
veiligheid een duw in de rug te geven door inter
religieuze dialoog, wetenschappelijk onderzoek en
data-analyse of door klimaat-, sociale en economische
politiek.'
Kunt u een activiteit of project noemen waar u in het
bijzonder trots op bent?
'In 1981 stelde ik de 36 sessie van de Verenigde Naties
voor een nieuwe internationale humanitaire orde te
vestigen. Dit leidde tot het verzoek van de Secretaris-
Generaal aan mij om medevoorzitter te worden
van de Independent Commission on International
Humanitarian Issues. Ons eindrapport werd aange
nomen als een resolutie tijdens de 42ste Algemene
Vergadering van de Verenigde Naties en in 1988 werd
het gepubliceerd onder de titel Winning the Human
Race? Veel van wat in dat boek staat over de noodzaak
van een nieuwe internationale humanitaire orde blijft
waar en relevant tot op de dag van vandaag.'
Hoe kwam u voor het eerst in aanraking met de Four
Freedoms Awards?
'Ik wist van de Four Freedoms Awards doordat ik met
verscheidene laureaten heb samengewerkt.'
Wat is de betekenis van de Four Freedoms voor u en
de maatschappij in het algemeen?
'De Four Freedoms zijn essentieel voor het behoud
van de menselijke waardigheid wereldwijd. De essen
tie van de Freedoms doet ons eraan herinneren dat we
allemaal menselijke wezens zijn. We moeten ervoor
zorgen dat onze identiteit, geloof en cultuur ons niet
verdelen.'
Wat is de invloed van de Four Freedoms op uw dage
lijkse leven
Teder facet van mijn werk is afgeleid van mijn zoek
tocht naar menselijke waardigheid voor hen die in
nood zijn.'
Welke activiteiten staan er op uw agenda voor de
toekomst? Hoe komen de Four Freedoms daarin tot
uiting?
'Ik blijf me concentreren op een aantal kernzaken:
menselijke waardigheid en veiligheid; water en ener
gie; regionale samenwerking; verbetering van de posi
tie van de armen en een regionale bank voor herstel
en ontwikkeling.'
Wat zijn volgens u de belangrijkste politieke/econo
mische/sociale zaken van de hedendaagse wereld?
Worden die zaken door de betrokken regeringen en
organisaties goed geregeld? Zo niet, hoe zou u het dan
doen?
'De internationale gemeenschap moet zijn inspannin
gen richten op het versterken en ondersteunen van de
meest noodlijdenden.
Wat zijn uw dromen/idealen voor een betere toekom
stige wereld
'Om duurzame menselijke waardigheid voor de
komende generaties veilig te stellen.'
13 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-3