tie en het nastreven van je doelen is een bondige tekst de best mogelijke vorm. Niets is effectiever dan een tekst die goed in elkaar steekt. Is het niet zo dat bon digheid de ziel van geestigheid is? Voor effectieve communicatie is bondigheid niet het enige wat nodig is. De vaardigheid die ik het meest bruikbaar vind, is de beheersing van vreemde talen. Omdat ik vloeiend Arabisch, Engels en Frans spreek en kennis heb van Duits, Spaans en Turks gevoegd bij kennis van Bijbels Hebreeuws kan ik de wereld door verschillende lenzen zien. Mijn geloof is altijd mijn gids geweest en het onderwijs dat ik gekre gen heb, heeft bij mij respect voor de ander doen ontvlammen.' Hoe zou u uw beroep willen omschrijven? 'Ik pleit voor het vestigen van een "houdbare" mense lijke waardigheid en veiligheid en probeer de interna tionale dialoog te richten op de humanitaire aspecten van beleid.' Kunt u ons een korte schets van uw carrière geven? 'In april 1965 werd ik officieel kroonprins van de Hasjemitische troon van Jordanië, een positie die ik tot 1999 bekleedde. Daarna heb ik mijn leven gewijd aan het opkomen voor mijn land en regio om op die manier een authentieke stem te geven van de regio voor de regio. Ik heb het geluk gehad dat ik me zowel nationaal als internationaal met veel goede zaken en organisaties heb kunnen bezighouden. In 1981 heb ik samen met 25 eminente intellectu elen uit de regio het Arab Thought Forum opgericht, een onafhankelijke pan-Arabische organisatie die tot doel heeft de banden tussen Arabische denkers te promoten en de regionale samenwerking en cohesie te verbeteren. Ik ben ook de oprichter en voorzitter van het Royal Institute for Interfaith Studies, de Royal Scientific Society, het Higher Council for Science and Technology, en het West Asia-North Africa (WANA) Forum. Het doel van elk van die initiatieven is mijn centrale waarden van menselijke waardigheid en veiligheid een duw in de rug te geven door inter religieuze dialoog, wetenschappelijk onderzoek en data-analyse of door klimaat-, sociale en economische politiek.' Kunt u een activiteit of project noemen waar u in het bijzonder trots op bent? 'In 1981 stelde ik de 36 sessie van de Verenigde Naties voor een nieuwe internationale humanitaire orde te vestigen. Dit leidde tot het verzoek van de Secretaris- Generaal aan mij om medevoorzitter te worden van de Independent Commission on International Humanitarian Issues. Ons eindrapport werd aange nomen als een resolutie tijdens de 42ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en in 1988 werd het gepubliceerd onder de titel Winning the Human Race? Veel van wat in dat boek staat over de noodzaak van een nieuwe internationale humanitaire orde blijft waar en relevant tot op de dag van vandaag.' Hoe kwam u voor het eerst in aanraking met de Four Freedoms Awards? 'Ik wist van de Four Freedoms Awards doordat ik met verscheidene laureaten heb samengewerkt.' Wat is de betekenis van de Four Freedoms voor u en de maatschappij in het algemeen? 'De Four Freedoms zijn essentieel voor het behoud van de menselijke waardigheid wereldwijd. De essen tie van de Freedoms doet ons eraan herinneren dat we allemaal menselijke wezens zijn. We moeten ervoor zorgen dat onze identiteit, geloof en cultuur ons niet verdelen.' Wat is de invloed van de Four Freedoms op uw dage lijkse leven Teder facet van mijn werk is afgeleid van mijn zoek tocht naar menselijke waardigheid voor hen die in nood zijn.' Welke activiteiten staan er op uw agenda voor de toekomst? Hoe komen de Four Freedoms daarin tot uiting? 'Ik blijf me concentreren op een aantal kernzaken: menselijke waardigheid en veiligheid; water en ener gie; regionale samenwerking; verbetering van de posi tie van de armen en een regionale bank voor herstel en ontwikkeling.' Wat zijn volgens u de belangrijkste politieke/econo mische/sociale zaken van de hedendaagse wereld? Worden die zaken door de betrokken regeringen en organisaties goed geregeld? Zo niet, hoe zou u het dan doen? 'De internationale gemeenschap moet zijn inspannin gen richten op het versterken en ondersteunen van de meest noodlijdenden. Wat zijn uw dromen/idealen voor een betere toekom stige wereld 'Om duurzame menselijke waardigheid voor de komende generaties veilig te stellen.' 13 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 13