J Symboliek Het Vrijheidsbeeld werd ontworpen door de Franse beeldhouwer Frédéric Bartholdi en voorzien van een staalconstructie van Gustave Eiffel De onthulling van het vrijheidsbeeld in New York op 28 oktober tSS6 ste president, George Washington, die reeds in 1752 was ingewijd. De drie zuilen die het mafonnieke streven naar een morele orde schragen, zijn Wijsheid, Kracht en Schoonheid. Symbolen spelen in de vrijmetselarij een uiterst belangrijke rol; deze symbolen zijn voor een belangrijk deel ontleend aan de wereld van de bouwers van fysieke bouwwerken - metselaars en timmerlieden - maar zeker niet alleen daaraan: het boek der heilige wet (binnen de christelijke cultuur is dat de Bijbel) is in elke loge cruciaal. De tijd van de Verlichting, de periode waarin zeer veel academici en kunstenaars zich in het geheim aansloten bij een loge, bood een overvloed aan 'nieuwe media' waarin men kon communiceren. Binnen de loges werden de leden in staat gesteld om in alle openheid en zonder angst hun mening te geven, bevrijd van dogmatische denk beelden en gevrijwaard van represailles vanuit religie of staat. In geheel Europa sloten talloze denkers en kunstenaar zich aan, reeds lang voordat de loges vanaf 1717, het jaar waarin op 24 juni in Londen vier loges de Grand Lodge of England oprichtten, geïnstitutio naliseerd verder zouden gaan. Deze tijd van letterlijk zoeken naar verlichting leverde een overvloed aan mafonniek georiënteerde kunst en wetenschap op, die door ingewijden als zodanig kan worden herkend. Een wel zeer in het oog springend voorbeeld is het nu zo geroemde Statue of Liberty, in het Nederlands bekend als Vrijheidsbeeld, maar oorspronkelijk genaamd La liberté éclairant le monde (Liberty Enlight ening the World). Dit geschenk van Lrankrijk aan de VS ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijk heidsverklaring uit 1776 en als teken van vriendschap, geplaatst in 1886, gaat terug op de vriendschap tussen beide landen in de personen van de vrijmetselaars George Washington en Marie-Joseph Paul du Motier, Marquis de La Layette. Dat dit kunstwerk, ontworpen, gebouwd, betaald, geplaatst en ingewijd door vrijmet selaars, vol symboliek zit, laat zich raden. Lady Liberty draagt een grote kroon met zeven punten, verwijzend naar de zeven zeeën en continenten waarover de vrij heid dient te worden verspreid. In haar linkerhand draagt ze een tablet met de datum van de onafhanke lijkheidsverklaring; in haar rechterhand een vlammen de toorts, verwijzend naar het licht als symbool van vrijheid, waarheid, tolerantie en rechtvaardigheid. In het Vrijheidsbeeld bevindt zich een wenteltrap met 354 treden. De wenteltrap is een mafonniek symbool, afkomstig uit de tempel van Salomo, ver wijzend naar de leerling die de buitenwereld achter zich laat en wiens geest opklimt naar het licht. Zeven of meer treden maken de wenteltrap volmaakt, waar bij het getal 7 verwijst naar de Zeven Vrije Kunsten. Beoefenaars van deze kunsten hebben zich sinds vele eeuwen met hun zoektocht naar Vrijheid en Licht beziggehouden. Tot deze mafonniek actieve filosofen, wis- en natuurkundigen, schrijvers en musici beho ren bijvoorbeeld Gottfried Wilhelm Leibnitz, Voltaire, Isaac Newton, Jonathan Swift, alsmede een aantal tel gen uit de families Bach en Mozart. 24 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 24