steeds verder ingevuld. Maar wie kent het Vrouwen comité, het Kinderrechtencomité, de Mensenrechten commissie die toezien op de echte naleving van men senrechten, ook in Nederland? Wie weet dat Neder land sinds kort een Mensenrechteninstituut heeft, en een Nationaal Actieplan Mensenrechten? Wie kent de waarde van de verdragen in de wereldwijde strijd tegen onderdrukking en voor rechtvaardigheid? Hoewel ons land mensenrechten centraal stelt in het buitenlands beleid, weten juist Nederlanders heel weinig over mensenrechten. Om met Cees Hamelink te spreken: Wij hebben met de Universele Verklaring een cadeau gekregen, maar zijn dat cadeau vergeten uit te pakken'. Vergelijkende onderzoeken naar de kennis van, en de houding tegenover mensenrechten, laten zien dat (jonge) Nederlanders minder weten en minder geneigd zijn om de rechten van anderen te respecteren dan in andere Europese landen (Euro pese Commissie, 2009, p. 273; Maslowski, 2010). Dit komt grotendeels omdat mensenrechten, in tegenstel ling tot de ons omringende landen, geen vaste plek hebben in het onderwijs. Ondanks een veelheid aan kritiek hierop vanuit internationale verdragsorganisa ties, het maatschappelijk middenveld en de Tweede Kamer hebben mensenrechten nog steeds geen vaste plaats in de kerndoelen (Oomen Vrolijk, 2010; Gebels, 2013). Na een advies van de Onderwijsraad om hier verandering in te brengen uitte de Minister van Onderwijs zijn zorg over het gebrek aan kennis van dit onderwerp in Nederland, maar gaf daarbij alleen vrij zuinigjes aan wel te willen kijken 'op welke manier kennis over mensenrechten, waaronder de kinderrechten, een plaats kan krijgen' (Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, 2013). De vier vrijheden als inspiratie Wie mensenrechteneducatie wél een plaats wil geven, stuit echter meteen op de vraag hoe dat dan te doen. Hier vormt de uitreiking van de Four Freedoms Awards een mooie bron van inspiratie. De verhalen van laureaten laten het belang van de vrijheden van daag de dag zien, net zoals zij symbool staan voor het feit dat ieder mens een rol kan spelen in de verwezen lijking van mensenrechten. Het University College Roosevelt heeft in de afge lopen jaren ook steeds een rol gespeeld bij het uitdra gen van dit gedachtegoed in het onderwijs. Dit door de Four Freedoms centraal te stellen in colleges, en in speciale programma's als Going Glocal (www.going- glocal.nl). Bij de presentatie van het boekje Inspiratie voor Mensenrechteneducatie in het Vredespaleis in 2008 was niet alleen de minister van Binnenlandse Zaken aanwezig, maar ook veel docenten. De al eer der genoemde filmpjes over het EVRM vormden een manier om de thematiek van de Four Freedoms voor een breder publiek tot leven te brengen, net zoals de organisatie van de Fokale Four Freedoms Awards. Toch vergt het daadwerkelijk uitdragen van de waarde van de Vier Vrijheden veel meer systematische aandacht. Een goed onderbouwde pedagogische visie op mensenrechteneducatie; inspirerend onderwijsma teriaal, dat docenten ondersteunt. De moot courts en rollenspelen die de Middelburgse studenten dit jaar ontwikkelden en uitvoerden met scholieren kunnen als voorbeeld dienen. Speciale modules voor leer krachten leiden ook tot de duurzame borging van ken nis over mensenrechten. Het zou prachtig zijn als de Zeeuwse traditie van de maand van de vrijheid, en het vieren van de vier vrijheden, ook bij zou kunnen dragen aan de lande lijke zoektocht naar de beste vorm van mensenrech teneducatie. Zodat wij in heel Nederland in mei niet alleen de bevrijding zelf vieren, maar ook de droom van Franklin en Eleanor Roosevelt: die van fundamen tele rechten en vrijheden, overal ter wereld. Barbara Oomen is Dean van het University College Roosevelt en hoogleraar Sociologie van de Mensenrechten aan de Universiteit Utrecht. Zij was vanaf 2007 voorzitter van het Platform Mensenrechteneducatie, en vanaf 2010 lid van de Staatscommissie Grondwet. Literatuur European Commission, Flash Eurobarometer: The Rights of the Child Analytical Report, 2009. Gebels, R., Wij weten niet wat mensenrechten zijn. de Volkskrant, 10 december 2013. Hamelink, Cees, aangehaald in Schavemaker, Cornelis: 60 jaar Universele Mensenrechten: wat is de impact in Nederland? www.nieuwegrondwet.nl/wp-content/uploads/6o-jaar- UVRM.doc. Maslowski, R. et al, Eerste bevindingen International Civic and Citizenship Education Study: Rapportage voor Nederland. Groningen: GION, 2010. Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur, Kamerbrief Burgerschap in het Onderwijs, 16 december 2013. Oomen, B. Vrolijk, M. Inspiratie voor Mensenrechteneducatie. Leiden: Stichting NJCM-Boekerij, 2010. NJCM, Nieuwsbrief Het Mensenrechtenonderzoek, 2010. www. njcm .nlsite /uploads download391. Roosevelt, E., What We Are Fighting For. The American Magazine, (1942)134, 16-17. Zie ook http://newdeal.feri.org/ er/er30.htm. 32 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 32