Henry Dunant aan zijn bureau; beeld van George Segal, 1988 zo geschokt van wat hij daar zag en dat niemand omkeek naar de 40.000 doden en gewonden dat hij meteen met behulp van de lokale bevolking een red dingsoperatie startte. Hij schreef er een boek over, Un Souvernir de Solferino, waarin hij voorstelde een organisatie voor hulp aan gewonden op te richten en een internationale conventie in te stellen waarin hun bescherming gegarandeerd werd. Het eerste leidde tot de oprichting van het Rode Kruis en het tweede tot de Conventie van Genève waarin de rechten van (oorlogs) slachtoffers werden vastgelegd die de basis vormde van het internationale humanitaire recht. De Conven tie is regelmatig bijgewerkt, voor het laatst in 2005 en is ondertekend door 194 landen. Het was bepaald niet de eerste keer in de geschiedenis dat de behoefte menselijke waardigheid te beschermen was vastge legd. De Code van Hammurabi (1750 v.C.), De Analec- ten van Confucius (450 v.C.), de Magna Carta (12.15), de Verklaring van de rechten van de mens (1789) en in 1948 de Universele Declaratie van de Rechten van de Mens getuigen daarvan. Zaal van de getuigen Daarna ga je een trap op en komt in een ronde zaal, de zogenoemde Zaal van de Getuigen. Het zijn er twaalf die elk op hun manier uitleggen wat humani teit en het Rode Kruis in het bijzonder voor hen bete kend heeft. Dat gebeurt op een interactieve manier in de drie daaropvolgende zalen die voor de drie belang rijkste werkingsgebieden van het Rode Kruis staan: verdedigen van de menselijke waardigheid, herstellen van de familiebanden en het reduceren van natuur lijke risico's. Om de mensen aan het praten te krijgen moet men het scherm met de persoon aanraken en een hand geven waarna ze gedurende enkele minuten hun (lijdens)verhaal beginnen te vertellen. Uit elk van 38 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 38