ZEEUWSE EENDEN IN DRESDEN? De ontdekking van een schilderij van Abraham Busschop Detail van het schilderij van Abraham Busschop. Collectie Gemaldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Foto: Dr. Christoph Schölzel, Restaurierungswerkstatt tekst Daan Lodder Het leek aanvankelijk zo ver van huis toen ik de afge lopen zomer, na afronding van mijn opleiding aan het University College Roosevelt in Middelburg, voor een stage bij de Gemaldegalerie Alte Meister naar Dresden afreisde. Al na enige weken echter was Middelburg plots weer zeer nabij toen ik de opdracht kreeg een schilderij (zie afbeelding) nader te onderzoeken, dat door de eeuwen heen onder anderen aan de Zeeuwse gevogelteschilder Abraham Busschop was toegeschre ven. Ook al had ik zelf slechts drieëneenhalf jaar in Middelburg gewoond, toch begon mijn hart een beetje sneller te kloppen bij de gedachte dat dit indrukwek kende schilderij met daarop een groep eenden, zwem mend en vliegend in een donker landschap, enkele eeuwen eerder - zij het met enige omzwervingen - mogelijk dezelfde reis had afgelegd als ik. Alom verwarring Naast ruimtelijke omzwervingen bleek het schilderij alras ook een roerige kunstwetenschappelijke geschie denis achter de rug te hebben. Was het aanvankelijk nog toegeschreven aan ene Potasch, een schilder waarvan een Dresdense curator in 1887 meldde dat deze 'wahrscheinlich überhaupt nicht existirt hat', 46 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5 zo werd in 1908 - op aanraden van graaf Charles Cavense - Abraham Busschop (eigenlijk: Büsschop) als mogelijke vervaardiger geopperd. 'Busschop', zo speculeerde de toenmalige curator, zou zeer wel als 'Potasch' gelezen kunnen zijn vanuit het soms ondoordringbare achttiende-eeuwse Kurrentenschrijt van de eerste museuminventarissen. Meer recentelijk bleek echter dat er wel degelijk een zeventiende- eeuwse gevogelteschilder met de naam Potasch had geleefd, zij het dat dit slechts één van de acht pseudo niemen is van de Vlaamse Jan Baptist Bouttats, waar onder - verwarrend genoeg - ook 'Busschop'. Daar van de relatief onbekende Bouttats slechts nog één schilderij van een kraaiende haan en voorts louter nog enkele landschapsschilderijen bestaan, blijkt het onmogelijk om het schilderij op basis van sti listische kenmerken met zekerheid aan Bouttats toe te schrijven. Van Busschops hand daarentegen zijn nog vele werken bekend, zelfs met eendengroepen, dus er is meer vergelijkingsmateriaal. Hoewel de Dresdense curator op het moment dat ik weer huiswaarts keerde de stilistische kenmerken nog nader moest onderzoe ken met microscoop en infraroodcamera, zou het dus zomaar kunnen dat in de nieuwe museumcatalogus

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 46