m m van Vlaamse en Nederlandse meesters van 2014 Bus- schops toch al omvangrijke oeuvre een indrukwekkend schilderij van maar liefst 146 x 213 cm 'terugkrijgt'. Geboren te Dordrecht in 1670 als jongste zoon van de verdienstelijke haardpoppenschilder Cornelis Busschop, had Abraham, zoals de contemporaine biograaf Houbraken schreef, 'die gelegentheid niet die zyn Broeder vond, maar moest zig het beelden schilderen (een zeker inkomen voor het huisgezin) getroosten. Dog dit belette hem egter niet de leidin gen van zyn natuurdrift by de minste gelegentheid die hy vond, te volgen.' Werk van Busschop in Zeeland De invloed en aanwezigheid in Zeeland van deze in 1731 te Middelburg overleden onvolprezen meester zijn voor het oplettend oog nog goed zichtbaar. Niet alleen hangen werken van zijn hand boven Zeeuwse schouwen en heeft het Zeeuws Museum een - helaas niet tentoongesteld - schilderij met honden en wild uit 1727 in haar collectie, maar ook kan men in de Maria Magdalenakerk te Goes zien hoe hij daar in de periode 1704-1711, waarin Jacob Cool uit Rotterdam uitvoerige werzaamheden verrichtte aan het orgel, dat vervolgens in 1711 door door Pieter Bustijn (1645- 1729) uit Middelburg werd gekeurd, de luiken van dat instrument prachtig heeft beschilderd. Op de luiken in gesloten toestand zijn voorstellingen zichtbaar van bijbelse symbolen, allegorische figuren, muziekin strumenten en putti tussen festoenen van lauwer- en eikengroen. In geopende toestand ziet de kerkbezoe ker de overbrenging van de Ark des Verbonds naar Jeruzalem op de luiken van het Hoofdwerk en musi cerende vrouwen op de luiken van het Rugwerk. Op de buitenzijde van het rechterluik aan de onderzijde van het ronde deel om de middentoren vindt men de signatuur 'A. Büsschop 1711'. Abraham Busschops ver- wovenheid met de Zeeuwse beeldcultuur uit zich ook in zijn lidmaatschap van het Zeeuwse St. Lukasgilde (1715-1731) waar hij onder meer in 1720 de schilder Arnoldus Campagne opleidde. Zeeland mag trots zijn op Busschop, die zich wist te onderscheiden van zijn tijdgenoten door een bij zonder levendige schilderstijl die sterk doet denken aan de Franse Rococo. Het noorden had dan wellicht een Weenix of een d'Hondecoeter, maar in Zeeland was voor vogel- en dierendecoraties Busschop gerui me tijd ongeëvenaard. 47 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 47