OVER EXCELLENTIE IN HET ONDERWIJS tekst Hans P. M. Adriaansens Frequent gebruik van 'excellentie' markeert de groei ende aandacht voor kwaliteit van het hoger onderwijs. Honors programs, university colleges zijn anno 2014 niet meer weg te denken. Universitaire onderwijs kwaliteit is - voor het eerste sinds de massificatie van de instroom - een issue geworden. Maar ook in het voortgezet en het primair onderwijs is excellentie een thema. Het veelvuldig gebruik van de term heeft echter ook een inflatoir effect. Een 'onsje meer' heet tegenwoordig al vlug 'excellent'. Uitkijken dus! Maar het is evengoed niet niks dat er nu ook in ons land over excelleren mag worden gesproken. 'Verschil maken', 'ertoe doen' is weer in. In 2008 gaf de toenmalige minister van Onderwijs 45 miljoen aan de Sirius-organisatie om daarmee excellentie in het hoger onderwijs te bevorderen. Dat was een snelle bekering, want kort daarvoor had hij als Volks krant- columnist het eerste university college nog een 'crèche voor rijkeluiskinderen' genoemd. Het geeft hoop dat ook zijn meest recente faux pas, de onder brenging van Zeeland bij Zuid-Holland, het niet zal halen. Terug naar excellentie. Op dit moment zijn er twee opvattingen van excellentie. Er is de opvatting waarin de excellente school centraal staat, dat wil zeg gen: de instelling die zo moet zijn georganiseerd dat studenten en docenten het onderste uit de kan kun nen halen, onafhankelijk van de diepte van die kan. Daarnaast is er de opvatting waarin de excellente stu dent/docent onder de aandacht wordt gebracht omdat die dat in het onderwijs niet voldoende krijgt. Beide opvattingen zie je in de politieke discussie langsko men; aanvankelijk was het vooral de tweede en waren instellingen op zoek naar getalenteerde en gemoti veerde leerlingen of studenten, zonder dat er veel aan de interne organisatie van de instelling werd gedaan. Maar gelukkig komt nu ook de eerste en meer oor spronkelijke opvatting steeds beter voor het voetlicht en daarmee de gedachte dat een school zo moet zijn georganiseerd dat een leerling of student eigenlijk niet veel anders kan dan excelleren. Het onderste uit de kan Ook in Sirius, de organisatie die excellentie in het hoger onderwijs wil bevorderen, spelen die twee opvattingen een rol. De bevordering van (aparte) honors programs en university colleges strekt ertoe om hogescholen en universiteiten uiteindelijk in hun geheel excellent te maken. Sirius is daarmee een spin off organisatie die de university colleges vooral als breekijzer benut. Daartoe worden conferenties geor ganiseerd, onder meer over undergraduate research, worden ronde tafels gehouden waar best practices wor den uitgewisseld, is er een auditcommissie die als een critical friend instellingen helpt bij het opzetten van honors programs enzovoort, enzovoort. Al die Sirius- activiteiten hebben de afgelopen jaren een uitstraling gehad naar de hele onderwij sketen. Want ook in het voortgezet onderwijs, in het middelbaar beroepson derwijs en zelfs in het primaire onderwijs groeit een praktijk waarbij het onderste uit de kan mag worden gehaald. 52 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 52