EEN WETENSCHAPPELIJKE AGENDA VOOR ZEELAND tekst Ger Rijkers Zeeland kent een lange wetenschapstraditie - denk aan het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen, of het Natuurkundig Gezelschap der Dames, beide opgericht in de achttiende eeuw en het eveneens door Zeeuwen opgerichte Bataviaasch Genootschap voor Kunsten en Wetenschappen. Ook vandaag wordt in Zeeland op een aantal plaatsen wetenschappelijk onderzoek verricht, zoals binnen het NIOZ, Imares en het Roosevelt Study Centre dat lid is van Leiden Global, een samenwerkingsverband van acht weten schappelijke instituten. De HZ University of Applied Sciences doet steeds meer wetenschappelijk onder zoek, onder andere binnen zijn expertisecentra. Aan het University College Roosevelt, academisch verbon den aan de Universiteit van Utrecht, wordt onderzoek gedaan en begeleiden de hoogleraren promovendi. Het Zeeuws Archief, Scoop en het Genootschap doen onderzoek en publiceren daarover. Een flink aantal bedrijven heeft een Research en Development- afdeling waarin meer fundamenteel onderzoek wordt gedaan, zoals bij DOW Chemical. Binnen de econo mische topsectoren (zie onder) zit vaak ook een ken niscomponent - al is die vaak slechts bescheiden. Een gunstige uitzondering zijn de inspanningen op het gebied van de biobased economy, waar een aanzienlijke onderzoekscomponent in zit. Bovengenoemde partijen hebben zich verenigd in de zogenoemde Wetenschappelijke Raad Zeeland (WRZ), die in 2006 is opgericht. De WRZ heeft als doelstelling het versterken van samenwerkingsrelaties tussen deelnemende instellingen om aldus te komen tot een samenhangend wetenschapsbeleid voor Zeeland. De raad geeft ook gevraagd en ongevraagd advies aan de Provincie Zeeland én aan andere orga nisaties en instellingen, in feite aan iedereen met een hart voor wetenschap. Van fundamenteel en toegepast onderzoek Onder wetenschappelijk onderzoek wordt onderzoek verstaan volgens de wetenschappelijke methode. De eerste en belangrijkste drijfveer voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek is de aangeboren nieuwsgierigheid: curiosity driven. Johannes Goed- aert (1617-1668) is een prachtig voorbeeld van een wetenschapper die de metamorfose van insecten bestudeerde omdat hij wilde weten hoe het zat. Naast wetenschapper was hij ook kunstschilder, een waar devolle, maar helaas zeldzame combinatie, zodat hij zijn bevindingen in prachtige boeken heeft vereeu wigd. Pieter Zeeman (1865-1943) was gefascineerd door 'delen, kleiner dan atomen' en zijn experimenten leverden belangrijk bewijs voor de kwantummechani ca. In 1902 ontving hij, samen met Hendrik Lorentz, de Nobelprijs voor Natuurkunde. Goedaert en Zee man zijn Zeeuwse voorbeelden van fundamentele biologische en natuurkundige onderzoekers. Dit type onderzoek heeft geen directe economische impact. Het vormt echter een onontbeerlijk fundament waarop later toegepast onderzoek geënt kan worden. Anders geformuleerd: een bestendige en duurzame kenniseconomie vereist een basis van fundamenteel onderzoek. De resultaten van wetenschappelijk onder zoek kunnen dus direct toepasbaar zijn binnen de maatschappij of het bedrijfsleven, maar zij kunnen ook meer fundamenteel van aard zijn, of bijdragen aan een beter begrip van de wereld om ons heen. Tegelijkertijd is toegepast onderzoek evenzeer van groot belang! Praktische problemen, bijvoorbeeld in het management van water of in grote infrastructu rele werken (havens, dijken en dammen) vragen om praktijkgericht onderzoek. De vraagstelling bij dit type onderzoek is probleemgestuurd, de resultaten van het onderzoek dragen bij aan de oplossing. Om een aantal redenen is het belangrijk om specifieke wetenschapsgebieden te identificeren die binnen Zeeland verder ontwikkeld zouden kunnen (misschien zelfs: moeten) worden. Kennis hangt onlosmakelijk samen met innovatie: kennis leidt tot innovatie, innovatie vergt kennis. Zowel landelijk als internationaal zijn er dan ook grote onderzoeksfond sen beschikbaar - zoals Horizon2020 - waarbij het van belang is om eerst een eigen wetenschappelijke focus te ontwikkelen. Wetenschappelijk onderzoek creëert banen, niet uitsluitend voor hoogleraren 55 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 55