baar en de algemene retorische vaardigheden in het Zeeuws onderwijs te verbeteren, om daarmee de kwaliteit van het democratisch debat in de provincie te versterken. Zeeland heeft, samen met Vlaanderen, een prachtige traditie op het gebied van de retorica, denk aan de rederijkerskamers, die hier vanaf de vroe ge middeleeuwen een belangrijke rol speelden. Ook vandaag de dag wordt er in het Zeeuwse onderwijs veel gedebatteerd. Gamma: onderwijsexcellentie, inclusieve samenleving, wereldburgerschap en leefbaar platteland Zeeland kent diverse onderwijsinstellingen die als excellent te boek staan. De Ds. Pieter van Dijkeschool in Bruinisse kwam als beste basisschool in Nederland uit het cito-onderzoek van RTL. Het Reynaertcollege in Hulst is volgens Elsevier de beste school van Neder land. Scalda heeft de beste laboratoriumopleiding van Nederland, en het op een na beste CIOS. De HZ/ University of Applied Sciences is de op een na beste hogeschool van Nederland, en deed het bovengemid deld goed in het aantrekken van expertisecentra. Het UCR kreeg als een van de weinige universitaire bacheloropleidingen het predikaat excellent van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie. Bin nenkort gaat het UCR, met dank aan het Delta Zee land Fonds, de eerste hoogleraar onderwijsexcellentie aanstellen. Onderzoek naar de inclusieve samenleving houdt zich bezig met de kwaliteit van bestaan van de Zeeuw se burger, de toegankelijkheid van de Zeeuwse samen leving voor alle Zeeuwen, en het belang en de (meer) waarde van inclusie en participatie van mensen met beperkingen in de Zeeuwse samenleving. De Four Freedoms horen inmiddels bij de iden titeit van Zeeland. In 1941 formuleerde president Roosevelt deze vier vrijheden en in 1948 was zijn vrouw Eleanor verantwoordelijk voor de uitwerking ervan in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De provincie Zeeland organiseert niet alleen iedere twee jaar de uitreiking van de Four Free doms Awards maar wil ook graag het gedachtegoed van de vier vrijheden bredere bekendheid geven. Het uitdragen van deze vrijheden, in de context van eco nomische, politieke en morele verantwoordelijkheid vormen de basis van wereldburgerschap. Het in stand houden van leefbaarheid is een lei dende doelstelling van het plattelandsbeleid. Er wordt snel van uitgegaan dat leefbaarheid onder druk staat, bijvoorbeeld door een afkalvend voorzieningenniveau. Maar in de praktijk blijkt het lastig aan te tonen wat precies wordt verstaan onder leefbaarheid en welke factoren ertoe bijdragen dat bewoners en bedrijven een plek als goed of minder leefbaar beschouwen. Wel kent een ontgroenend platteland eigen uitdagingen, op het gebied van onderwijs en van zorg. Deze komen deels ook aan bod onder de thema's Maintaining Health en Onderwijsexcellentie. Bovenstaande onderzoeksthema's kunnen rich ting geven aan onderzoek. Richting geven aan het onderzoek is mede belangrijk met het oog op de uit dagingen waar Zeeland zich voor de komende periode (tot 2040) voor geplaatst ziet. Het voorspellen van de toekomst is onmogelijk, behalve wanneer een aantal van die ontwikkelingen zich nu al aandient: de parti cipatiesamenleving, burgerinitiatieven, technologieën voor mensen met beperkingen, actief en gezond oud worden, leefbaarheid, integratie in de samenleving, openbare gezondheidszorg en veiligheid, zorgtoe- risme, innovatieve zorg. Op dit brede terrein is recent een aantal projecten gestart: het Odensehuis en het project Memorabel (waarin wordt samengewerkt met Amsterdam en Groningen), het project 'Demen- tievriendelijke samenleving', project 'Businesscase Zeeland Care' en meer. Al dit onderzoek past binnen het overkoepelende programma Maintaining Health: Gezond zijn en blijven in Zeeland. Nauw gerelateerd zijn de Inclusieve Samenleving, waarbij kwaliteit van bestaan, toegankelijkheid van voorzieningen en inclusie en participatie van mensen met beperkingen voorop staan en het programma Leefbaarheid op het platteland. Uitwerking van deze onderzoeksthema's, en ver dere ondersteuning met externe (Europese) subsidies, kan leiden tot een verbetering van het onderzoeks- klimaat waarin de wetenschap kan gedijen, en oplos singen kan bieden voor vraagstukken uit de Zeeuwse economie en samenleving. Ger Rijkers is hoogleraar in Biomedische en Levensweten schappen aan het University College Roosevelt. 57 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 57