'7i/f ZlERlKZEE Groep mensen voor het werfhuis aan de Vlasmarkt in Middelburg, ca. 1800. Tekening toegeschreven aan Jacobus Perkois, afgebeeld in Geschiedenis van Zeeland deel III. Een pot beschuitgelei van de in 1900 opgerichte Zeelandia- fabriek, afgebeeld in Geschiedenis van Zeeland deel IV. jaren terug een luchtlijn op Haamstede, niet al te ver van Zierikzee, was geopend.' De befaamde 'Zeeuwse' luchtlijn Rotterdam-Haamstede-Vlissingen, de eer ste binnenlandse luchtlijn van KLM die al in 1939 wegens de oorlogsdreiging is opgeheven. Het verleden doet soms hedendaagser aan dan het heden. Buitenplaatsen worden landbouwgrond Deel III behandelt het tijdvak 1700-1850. Zeeland moest zich in die periode, althans na de Bataafs-Fran se tijd en de vorming van het koninkrijk, grondig her oriënteren. De gewestelijke zelfstandigheid was al een verre herinnering en de nieuwe provincie was uitge breid met Zeeuws-Vlaanderen, het voormalige Staats- Vlaanderen waarmee overigens al sinds de Tachtigja rige Oorlog de innigste banden hadden bestaan. De beide redacteuren en auteur Arno Neele presenteren hun verhalen zoals gebruikelijk in de serie thema tisch: Land en Water, Economie, Bevolking en sociale verhoudingen, Politieke verhoudingen, Religie en cultuur. Beknopte geïntegreerde visies op het tijdperk worden verschaft in de Inleiding en het afsluitende IJkpunt 1850, dat de overgang naar deel IV vormt. In de kroniek van Smallegange (1696) pronkten de rijke stedelingen nog met hun grandeur, maar 'rond 1850 was het overgrote deel van de buitenplaatsen afge broken en omgezet in landbouwgrond', zegt Dekker. Dit beeld van verval verhult enigszins dat 1700-1850 ook een periode was van de 'opkomst van het plat teland, de burgerij [sic], de democratie, de katholieke kerk en een nieuwe Zeeuwse identiteit. Wie kijkt naar het Zeeland van het midden van de negentiende eeuw ziet geen onttakelde provincie.' Er werd geïn vesteerd in kanalen en havens, de landbouw stond er goed voor en de 'radicaal-liberale omwenteling in de landelijke politiek zorgde rond 1850 voor meer democratie en een nieuwe bestuursstructuur'. Een mooie samenvatting, die echter niet vrij is van projec tie vanuit de toekomst in de behandelde periode. De katholieke emancipatie speelde zich immers af vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw, de periode van grote infrastructurele projecten strekte zich over een langere periode uit en hadden in de eerste helft van de negentiende eeuw nog maar weinig effect, en de inderdaad ingrijpende grondwetswijziging van 1848 betekende vooralsnog geen emancipatie van 64 Zeeuws Tijdschrift 2014 4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 64