WIE VLAS ZAAIT, L KUNST OOGSTEN Vlasfestivals als toeristische trekpleisters Het is verbazingwekkend hoeveel er in bijvoorbeeld in 2014 op kleine of grotere schaal aan de promotie van gewassen als vlas en in de zijlijn hennep werd gedaan. Zo legde een Nederlandse Vlasmanifestatie in Overijssel op originele wijze de verbinding tussen een tentoonstelling en een markt. Verschillende thema's rond het zaaien, groeien, bloeien en het oogsten van vlas hebben gedurende de zomer van 2014 als inspi ratiebron gediend voor allerlei uitingen op het gebied van muziek, kunst, film, fotografie en ambacht. Op 6 september was de creatieve oogst daarvan te zien in Usselo, van linoleumsneden, vlascollages, lijnolie verfschilderijen en foto's van bloeiende vlasvelden tot een zangkorencompetitie, met daarnaast natuurlijk demonstraties van de ambachtelijke verwerking van het vlas en een markt met streekproducten. Op het landgoed Twickel was bovendien het authentieke pers proces van lijnzaad tot lijnolie te volgen in een door water aangedreven oliemolen. Een voorbeeld van internationale samenwerking op kleine schaal had plaats in het grensdorp Eede. Daar werd in het kader van 200 Jaar Zeeuws-Vlaan deren op 29 juni 2014 een Folkloristische Vlasdag gehouden. Vlassers uit Dreischor en vlasbewerkers uit Eede demonstreerden er hun ambacht, een Belgi sche spingroep uit Zillebeek liet zien hoe de Kelten weefden en natuurlijk was er muziek en stonden er kraampjes met regionale ambachtelijke producten. Die festivals beperken zich niet alleen tot Nederland maar ook in Frankrijk en Duitsland zijn er vele. In de Franse Vallée du Dun had voor de drieëntwin tigste keer het Normandische 'Festival du Lin et de l'Aiguille' plaats. Van 4-6 juli 2014 kon men langs in bloei staande vlasvelden wandelen, exposities van moderne en traditionele textielkunst en modeshows bekijken en een stoffenbeurs, een linnenfabriek en creatieve ateliers bezoeken. Duizenden mensen kwa men er op af. Wilhelm Morat, Torso weijl, gebleekt henneppapier. Foto: Karl-Heinz Borho De geschiedenis wil, dat de vlascultuur vanuit Azië en het Midden Oosten Europa bereikte en ver voor onze jaartelling ook in de Ne derlanden werd toegepast. Van mummificering tot Iers linnen, van basiskleding tot mode, van touw en zeil tot schilderdoek en meer, de zaden intussen als olie bestemd voor zowel industriële als ge zondheidsdoeleinden hoe gaan we met dat alles nu, na jaren van veronachtzaming, in onze naar duurzaamheid snakkende samenle ving om? tekst Francisca van Vloten 23 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 12