WIE VLAS ZAAIT,
L KUNST OOGSTEN
Vlasfestivals als toeristische trekpleisters
Het is verbazingwekkend hoeveel er in bijvoorbeeld
in 2014 op kleine of grotere schaal aan de promotie
van gewassen als vlas en in de zijlijn hennep werd
gedaan. Zo legde een Nederlandse Vlasmanifestatie in
Overijssel op originele wijze de verbinding tussen een
tentoonstelling en een markt. Verschillende thema's
rond het zaaien, groeien, bloeien en het oogsten van
vlas hebben gedurende de zomer van 2014 als inspi
ratiebron gediend voor allerlei uitingen op het gebied
van muziek, kunst, film, fotografie en ambacht. Op
6 september was de creatieve oogst daarvan te zien
in Usselo, van linoleumsneden, vlascollages, lijnolie
verfschilderijen en foto's van bloeiende vlasvelden tot
een zangkorencompetitie, met daarnaast natuurlijk
demonstraties van de ambachtelijke verwerking van
het vlas en een markt met streekproducten. Op het
landgoed Twickel was bovendien het authentieke pers
proces van lijnzaad tot lijnolie te volgen in een door
water aangedreven oliemolen.
Een voorbeeld van internationale samenwerking
op kleine schaal had plaats in het grensdorp Eede.
Daar werd in het kader van 200 Jaar Zeeuws-Vlaan
deren op 29 juni 2014 een Folkloristische Vlasdag
gehouden. Vlassers uit Dreischor en vlasbewerkers
uit Eede demonstreerden er hun ambacht, een Belgi
sche spingroep uit Zillebeek liet zien hoe de Kelten
weefden en natuurlijk was er muziek en stonden er
kraampjes met regionale ambachtelijke producten.
Die festivals beperken zich niet alleen tot Nederland
maar ook in Frankrijk en Duitsland zijn er vele. In
de Franse Vallée du Dun had voor de drieëntwin
tigste keer het Normandische 'Festival du Lin et de
l'Aiguille' plaats. Van 4-6 juli 2014 kon men langs
in bloei staande vlasvelden wandelen, exposities van
moderne en traditionele textielkunst en modeshows
bekijken en een stoffenbeurs, een linnenfabriek en
creatieve ateliers bezoeken. Duizenden mensen kwa
men er op af.
Wilhelm Morat, Torso weijl, gebleekt henneppapier. Foto: Karl-Heinz Borho
De geschiedenis wil, dat de vlascultuur vanuit Azië en het Midden
Oosten Europa bereikte en ver voor onze jaartelling ook in de Ne
derlanden werd toegepast. Van mummificering tot Iers linnen, van
basiskleding tot mode, van touw en zeil tot schilderdoek en meer,
de zaden intussen als olie bestemd voor zowel industriële als ge
zondheidsdoeleinden hoe gaan we met dat alles nu, na jaren van
veronachtzaming, in onze naar duurzaamheid snakkende samenle
ving om?
tekst Francisca van Vloten
23 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7