Eind juli werd in het Noord-Duitse plaatsje Lemgrabe op de Lüneburger heide het traditionele vlasfeest gehouden. Het hele proces van zaaien tot oogsten en verwerken kon er worden gevolgd, begeleid door zang en dans met historische instrumenten van de Middel eeuwen tot nu. Negen historische hofsteden en een concert- en theaterhal in het Duitse Bielefeld vormden op 29 mei 2014 het openingstafereel van de Literatuur- en Muziekmanifestatie 'Wege durch das Land'. Het verbindende thema was 'Flachs fein wie Seide'. De middeleeuwse boerenhoven verborgen achter hun deel spinnenwielen en weefstoelen. In de negentiende eeuw stond de omgeving bekend als de producent van de allerfijnste vlas- en hennepvezels. Met het lin- nenhandwerk werd Bielefeld tot een koopmansstad, maar de voortschrijdende industrialisering zou het ambachtelijke werk letterlijk en figuurlijk zijn bodem ontnemen. Negen bekende toneelspelers lazen op de boerderijen stukken tekst uit Wilhelm Meisters Wander- jahre (1821) van Goethe voor dat zich in soortgelijke streken afspeelt, een Westfaals Gastmaal wachtte de toehoorders vervolgens in de theaterhal met aanslui tend een voordracht en een concert. Het succesvolle 'Wege durch das Land'-feest heeft sinds 2000 jaarlijks plaats. Zo kunnen andere disciplines bij de vlasfesti vals een rol spelen. Maar niet alleen de literatuur en de muziek kunnen in dit opzicht verrijkend werken, de schilderkunst leent zich er bij uitstek voor. Zoals in Usselo naast klas siek schilderslinnen met linoleum, vlas en lijnolieverf werd gewerkt is één - het ambachtelijke - aspect van de mogelijkheden; een volgend aspect is de verbeel ding van het vlas - vlas als onderwerp - en ten slotte in dit kader vlas als kunst op zich zelf. In Nederland houdt Christien Meindertsma (Utrecht, 1980) zich met kunst gebaseerd op natuurlijke materialen bezig. Zij onderzoekt in haar werk de levensduur van ruwe materialen en producten en tracht de in het produc tieproces verdwenen stadia bloot te leggen. In 2009 ontstond The Flax Project in opdracht van Thomas Eyck, producent van hedendaagse vormgevingspro- ducten, en het Zuiderzeemuseum. Meindertsma ont wierp artikelen van vlastouw dat uit speciaal daarvoor gezaaide en geoogste vlasvezels was geslagen, zoals de Flax Lamp en Flax Pouf. In 2012-2013 waren de werken te zien op de tentoonstelling 'Vlas (kavel GZ 59-west)' in het Zeeuws Museum in Middelburg. Haar Duitse collega Wilhelm Morat (Neustadt, 1954) gebruikt papier. Hij zaait en oogst zijn eigen vlas- en hennepgewassen, die hij vervolgens in een zelfgebouwde papiermolen verwerkt tot een vezelbrij waaraan hij verfpigmenten toevoegt. In het droging proces laat Morat de natuurwetten opnieuw voor zich werken; de papiervezels ontwikkelen daarbij voldoende kracht om tussen de lagen gelegde stuk ken koperdraad van vorm te doen veranderen en het geheel zo van een tweedimensionaal tot een driedi mensionaal object om te vormen. Allerlei materialen gebruikt de kunstenaar bij zijn scheppingsproces, van houtdelen en kippengaas tot krantenpapier en papier- maché. Ook vlechtwerken ontstaan uit de gewassen in combinatie met draad en papier. Morat ontving dit jaar de tweejarige Duitse Naturenergie-Förderpreis. Een recensent vatte zijn werk treffend samen met de uitdrukking 'Wer Flachs sat, wird Kunst ernten'. Vlas en hennep zijn terug. Niet alleen de aandacht voor de innovatieve en duurzame kanten ervan groeit, ook het ambacht en alle kunstuitingen er omheen kunnen zich in een toenemende belangstelling van een breed publiek koesteren. Christien Meindertsma met haar Flax Lamp. Foto; Roel van Tour 'Flachs fein wie Seide' Christien Meindertsma en Wilhem Morat 24 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7 Wilhelm Morat, Objekt, vlaspapier. Foto: Karl-Heinz Borho www.christienmeindertsma.com www.morat-mp-art.com 25 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 13