DE VLASCHAARD IN 1942 DOOR DUITSERS IN VLAANDEREN VERFILMD jpA/T Stijn Streuvels' rol was controversieel, maar zijn reputatie in België leed er niet onder 'Het liep bij mij van een leien dakje met dien Vlaschaard, ik had hem maar uit mijn mouw te schudden', noteerde Stijn Streuvels (1871 - 1969) in 1911. 'Ik had maar mijn venster open te zetten om de velden te zien bewerken en bezaaien, om de geel-groene vrucht te zien wassen, om de liedjes te hooren der wiedsters en het spel te zien en de leute der slijting.' En 'met zulk een uitzicht', voegde hij er weinig bescheiden aan toe, 'moet men wel meester stukken maken, weder men wil of niet.' Voorjaar 2007 werd in het Vlasmuseum van Kortrijk een tentoonstelling gewijd aan het honderd jaar eerder verschenen en ook in Nederland bekende boek De Vla schaard van Stijn Streuvels. Bij die gelegenheid werd er ook mime aandacht geschonken aan een nogal pijnlijke, maar ook opmerkelijke episode uit de Tweede Wereld oorlog: de verfilming die een uitgebreide filmploeg met enkele topartiesten uit Nazi-Duitsland in 1942 in de buurt van Kortrijk maakte van het boek van Streuvels. De schrijver was erbij en dat met tientallen Vlaamse figuranten. Ook was er medewerking van drie brand weerkorpsen, die gezamenlijk spuitend voor een hevige regenbui moesten zorgen, die na vijf mislukte opnamen de zesde keer overtuigend neerkletterde op de hoofdrol speler, die boer Vermeulen uitbeeldde. De figuranten waaronder een compleet koor en een dansgroep je wer den allen betaald, en kregen voedzame soep. Net als deze landgenoten was ook Streuvels (pseu doniem van Franciscus Lateur) tevreden: top UFA- regisseur Boreslaw Barlog ging akkoord met zijn eis dat er ook een nagesynchroniseerde versie van de film met de stemmen van Vlaamse acteurs zou komen en volgde het boek inhoudelijk zo getrouw mogelijk. Men wilde in België filmen om een zo authentiek mogelijk beeld van de vlasteelt en de boerderijen uit de streek bij Tiegem te geven. De film is in dit opzicht een document, dat door knap acteurswerk en schit terende buitenopnamen als geslaagd moet worden beschouwd. Politiek hadden de makers geen bedoe lingen en vreemd genoeg had vooral de Vlaamse SS na het uitkomen kritiek op de film, blijkbaar omdat het nauwkeurig gedocumenteerde boerenleven en de vlasteelt voor de nazi-ideologie van Blut und Boden te weinig houvast bood. In Duitsland waar de filmindustrie floreerde werd gewerkt met dure decors voor de binnenopnamen die op basis van talloze foto-opnamen in plaatselijke boerderijen werden gemaakt. Zeer modern voor die tijd was dat het opgenomen 35 mm-filmmaterieel ter plekke in een vrachtwagencabine werd ontwikkeld en daardoor al snel gekeurd kon worden. Intussen was regisseur Barlog van één ding overtuigd: het dra matische einde in het boek - de afrekening van boer Vermeulen met zijn zoon Louis die met zijn nieuwe ideeën over vlasteelt de diepe haat van zijn vader uit lokte - moest een happy end worden. Dat paste ook bij de titel: Wenn die Sonne wieder scheint. In de zomer van 1943 bezochten honderdduizen den Vlamingen de film, die ook in Nederland werd vertoond. De Walen kregen de film niet te zien maar die wilden er ook niets mee te maken hebben. En wat was de rol bij dit alles van Stijn Streuvels? Over de in Vlaanderen zeer populaire dichter en schrijver (hij overleed in 1969 in het dorp Ingooigem waar hij veertig jaar woonde, zijn begrafenis werd door circa zevenduizend mensen bijgewoond) werd gezegd, dat hij met de Duitsers samenwerkte omdat hij streefde naar een 'groot Vlaanderen': het door grenscorrectie bij Vlaanderen te betrekken deel van Noord-Frankrijk waar nog Vlaams werd gesproken. En in 1942 leken de Nazi's in zijn beleving vermoedelijk nog kansrijk. Toch ontving Stijn Streuvels in België al kort na afloop van de oorlog vorstelijk eerbetoon. In 1947 werd hij Grootofficier van de Kroonorde en in 1949 Grootofficier in de Leopoldorde; luttele jaren later ontving hij zelfs het Grootkruis van beide orden. Op de tentoonstelling werd de door het Belgisch filmarchief in 2004 als erfgoed gerestaureerde film De Vlaschaard vertoond, die in 2007 ook als dvd met extra's als een historische toelichting, een bioscoopjournaalfrag ment en getuigenissen van figuranten uitkwam. tekst Sietz Leeflang 30 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7 Tijdens de filmopname in 1942; de camera staat op een spoor om voor- en achteruit te kunnen rijden. Bron: Roel Vande Winkel Ine Van Linthout, De Vlaschaard 7943 (2007) Stijn Streuvels (1911). Hoe men een schrijver wordt. In: Janssen Em. s.j. Stijn Streuvels en zijn Vlaschaard. Essay over zijn eerste prodcutie tot aan zijn meesterwerk (1894-1907). Tielt/Antwerpen: Lannoo/Standaard Boekhandel. Roel Vande Winkel Ine Van Linthout (2007). De Vlaschaard 1943- Een Vlaams boek in nazi-Duitsland en een Duitse film in bezet België. Kortrijk: Groeninghe Uitgeverij, isbn 9789077723517, 192 blz. en dvd. Sietz Leeflang was wetenschapsjournalist bij het Handelsblad en is oprichter van de milieuproefboerderij De Kleine Aarde in Boxtel en Stichting de Twaalf Ambachten, cen trum voor ecologische technieken in Breskens. 31 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 16