*o**Aob BeSgische refugié kunstenaars in Zeeland tijdens de Eerste Wereldoorlog Net over de grens met Zeeuws-Vlaanderen werd de Eerste Wereldoorlog uitgevochten die het Europa van het ancien regime de twintigste eeuw in kata pulteerde. Een traditionele loopgravenoorlog maar met nieuwe technieken en chemische wapens die een massaslachting teweeg brachten. De Vlaamse Westhoek werd herschapen in één groot modderig bloedbad. En er was de zogeheten Dodendraad langs de Nederlands-Belgische grens, een door de Duitsers aangebrachte versperring die onder hoogspanning stond, moest verhinderen dat Belgen naar Nederland konden vluchten. Die was echter pas medio 1915 vol tooid en tegen die tijd hadden meer dan een miljoen Belgen, vooral Vlamingen, een veilig heenkomen in Nederland gezocht. Ook in Zeeland streken heel wat vluchtelingen neer. Onder hen waren natuurlijk ook kunstenaars. De Antwerpse kunstenaar Walter Vaes nestelde zich in Veere. Gerard Jacobs en Jacques Bergmans kozen Vlissingen als hun verblijfplaats en Alfons Blomme vestigde zich in Zierikzee waar hij in het postkantoor een monumentale wandschildering maakte met een voorstelling van de aankomst van Belgische vluchte- lingen in die stad. In Domburg, toen al bekend als kunstenaarskolonie, landden een viertal schilders met hun familie. Jozef Posenaer en Frans Willems uit Ant werpen, Jean Gouweloos uit Brussel en Emmanuel Viérin uit het West-Vlaamse Kortrijk. Het is aan hen en hun werk dat het Museum Marie Tak van Poortv liet een mooie, intieme tentoonstelling wijdde onder de naam 'Tijdelijk Thuisland, Belgische kunstenaars in Domburg 1914-1918'. Wat voor beeld van de wereld schiepen de Domburgse Belgen in hun werk? In ieder geval niet het beeld dat je zou verwachten. Geen verslag van de massale vlucht, geen uitdrukking van de angst en de onzeker heid, zelfs geen gevoel van ontheemding. In hun schilderijen geven de vier ons het beeld van een vreed zame wereld in harmonie. Het zijn bijna allemaal hui zen en straatjes op Walcheren, zeegezichten, doorkijk jes. Vrolijk en kleurrijk, en overal schijnt de zon. Dit Walcheren, beleefd en gezien door de vreemde ogen, is een arcadische wereld, een gelukkige wereld in evenwicht. Geen spoor van de oorlog die zich op hun 36 Zeeuws Tijdschrift 2014 j 6-7 tekst Frits de Coninck Vlucht in een Walcherse idylle 37 Zeeuws Tijdschrift 2014 f 6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 19