de Bilt beaamt dat: 'De provincie heeft veel voor ons gedaan. Ze zagen dat we in een lastig parket zaten en vroegen daar aandacht voor.' De sector krabbelde geleidelijk uit een dal. Anno 2014 is de prijsontwikke ling gunstig en wordt er goed verkocht. Aan het begin van de vlasketen opereert Limagrain, een Frans coöperatief bedrijf en wereldspeler op het terrein van de veredeling, productie en verkoop van zaaizaden. Het hoofdkantoor voor de Benelux staat in Rilland, Ton Wouda is er commercieel manager Akkerbouw en verantwoordelijk voor de wereldwijde 'vermarkting' van Limagrains vlasrassen. 'Ik zit nu wel aan de saleskant, maar heb net als mijn vader jaren lang in de (granen) veredeling gezeten. Ik ben dus van jongs af aan met gewassen opgegroeid en heb in mijn huidige functie het voordeel dat ik groene vingers heb. Ilc weet hoe gewassen groeien, ik kan ze op kwaliteit beoordelen en daardoor onze klanten beter adviseren.' Corebusiness van Limagrain is plantenveredeling zodat telers een hogere en stabiele opbrengst kunnen behalen, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit gewaar borgd blijft. 'We proberen bijvoorbeeld resistentie voor allerlei ziektes in het ras te bouwen met behulp van klassieke veredeling.' Tijdens een rondgang door Limagrain vertelt Wouda hoe hightech de branche is. Achter de zaden en plantjes schuilt de wereld van bits en bytes. Wouda: 'Proefveldmachines zijn toegerust met hightech analyseapparatuur, waardoor we van verschillende gewassen al bij de oogst bijvoorbeeld de plantlengte en kwaliteit kunnen meten. De informa tie over al die in beproeving zijnde potentiële rassen wordt online verstuurd naar onze database, waarna de selectie direct lean beginnen.' Limagrain concentreert zich vooral op vezelvlas dat vooral voor linnen en garens wordt gebruikt en doet minder met olievlas dat onder andere in margarine en verven z'n toepassing vindt. De meeste vlasvezels, zo'n 85 procent, gaan naar China voor kleding. Maar in toenemende mate is ook India een grootgebruiker van garens. 'In de hogere kasten is kleding van vlas daar zeer populair. Ze dragen er graag grote gewaden van vlas. Die zijn ook nog eens heel luchtig (sneldrogend) en daarmee heel comfortabel voor gebruik in warme landen.' Waarom landen als China en India niet zelf in hun vlas voorzien? Wouda: 'Dat heeft met maar één ding te maken: kwaliteit. Met 80.000 hectare in West-Europa, met Frankrijk als koploper, is de kwaliteit door het klimaat en de geschikte grond superieur. Nederland en Zeeland in het bijzonder speelt met z'n 2000 hectare een relatief kleine, maar wat betreft die kwaliteit een niet onbelangrijke rol. Daar kan China nooit aan tip pen.' De populariteit van vlas is, volgens Wouda, ook te verklaren uit een aantal andere ontwikkelingen. 'Allereerst is de tijd dat vlas volledig werd verdrongen door katoen en goedkope synthetische producten defi nitief voorbij. Die producten zijn niet alleen duurder geworden, ze roepen vanwege het niet bepaald duur zame productie- en/of verwerkingsproces ook veel weerstand op. Vlas is een heel groen gewas is, heeft weinig bemesting en bestrijdingsmiddelen nodig en is volledig ecologisch.' Maar ook andere industrieën 'ontdekken' letterlijk de kracht van vlas. 'De vezel is heel sterk, dun, licht en het allerbelangrijkste: honderd procent recyclebaar. Dat opent nieuwe markten. Denk aan automotive, waar vlas verwerkt wordt voor het versterken van spatborden, maar ook in dashboards en stoelen zit tegenwoordig vlas. Linex-directeur Van Dijk onderschrijft het betoog van Wouda. 'De kwaliteiten van vlas worden maat schappelijk gezien steeds belangrijker en dat is goed voor de branche an sich, maar ook voor bedrijven die producten van vlas fabriceren. Je ziet de vraag uit aller lei nieuwe sectoren toenemen. Nu de bouw aantrekt, stijgt bijvoorbeeld de belangstelling voor wandsyste- men en deuren van vlas en uiteraard daagt dit klimaat ons weer uit om nieuwe producten te ontwikkelen. Zo hebben we na veel sleutelen lichte verpakkingsblok- lcen van vlas op de markt gebracht. En met succes. Uit Australië kregen we al snel een order voor de levering van 1,4 miljoen van die blokjes, je begrijpt, dat zet zoden aan de dijk. Dat product vormt nu 20 procent van onze omzet.' 'Het leuke en uitdagende van vlas is inderdaad dat je je op veel verschillende markten kunt bewegen', zegt Eugenie van de Bilt. 'Wij leveren zaaizaad voor de boe ren en lijnzaad voor een groeiend arsenaal aan indu striële producten, denk bijvoorbeeld aan verven. We doen overigens alsof dat allemaal nieuw is, maar dat is niet het geval. Rembrandt had al verf op basis van lijnolie! Wat wel relatief nieuw is, zijn de ontwikkelin gen in landen als China en India. Je ziet dat ze daar op allerlei terrein en dus ook met vlas een enorme Met de klok mee: vlaszaad; vlasveredeling; trekken van vlas in de Zimmermanpolder bij Rilland; vlasvezel; stuken vlas; vlasstengel Foto's: Limagrain Nederland 10 Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7 Klassiek hightech li Zeeuws Tijdschrift 2014 6-7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 6