definitief zou gaan wonen. In dat bevolkingsregister staat genoteerd dat op 9 januari 1927 zich vestigde 'den heer Willem Imandt gepensioneerd hoofdon derwijzer met vrouw en 7 kinderen'. Dat was wel wat voorbarig want hij ging pas twee jaar later met pensi oen en zou zich juli 1929 in Sint-Gillis-Waas vestigen. Imandt regelde ook nog iets anders. Omdat hij nu in elk geval in Nederlands-Indië een zeer geres pecteerd kunstenaar was geworden, zocht hij in Den Haag, dat een grote uit Indië gerepatrieerde bevol kingsgroep kende, een kunsthandel die hem zou willen vertegenwoordigen. Die vond hij in H. Bos, een gerespecteerde kunsthandel die Imandt graag in zijn portefeuille wilde opnemen. Bos had kort tevoren een artikel in de krant kunnen lezen over de opening van het Koloniaal Instituut (nu Tropenmu seum) waarin de journalist zich afvroeg waarom de koepel van de centrale hal van dat instituut niet door in Nederlands-Indië werkende kunstenaars beschil derd werd. 'Mogen daarom onze Indische schilders het eens met hunne krachten beproeven. Jongeren als Imandt, Dezentjé en Eland.' Bos zette in december 1926 een drietal advertenties in Het Vaderland waarin de Indische schilderijen van W. Imandt te koop wer den aangeboden in zijn galerie aan de Frederik Hen driklaan. Kort voor zijn terugkeer naar Indië bezocht Imandt aan het begin van 1927 de Middelbare Land bouwschool in Deventer en het internaat Instituut St. Louis in Oudenbosch waar zijn zonen konden gaan studeren. Op 23 februari 1927 vertrok het gezin vanuit Rotterdam op de Tambora; het kwam eind maart in Tandjok Priok aan. Aan boord 'Fam. W.J.F. Imandt en 7 kinderen'. Expeditie naar de Anak Krakatau Zijn terugkeer in Bandoeng ging niet ongemerkt voorbij. Een artikel in De Indische Courant geeft ons een idee van de populariteit van de schilder. 'Onze bekende schilder-stadgenoot, de heer Imandt, keerde met zijn gezin, na een jaar verlof, met de Tambora terug. Hij is te Tjimahi geplaatst bij het volksonder wijs, doch vestigt zich in Bandoeng. Wij vernemen dat de heer Imandt groot succes had met zijn schilder stukken. Ook aan boord werd hem het verzoek gedaan een kleine expositie te willen houden van zijn doeken, die hij bij zich had. Bij die gelegenheid kon deze bekwame schilder vele van zijn doeken verkoopen en zelfs op de onafgemaakte bestellingen ontvangen.' In de twee jaar die hij in Bandoeng woonde maakt hij nog vele schilderijen al dan niet in opdracht. Hij besteedde zijn vrije tijd voornamelijk aan biljarten bij de biljartclub van Bandoeng. Hij was al volop bezig met de voorbereiding van zijn terugkeer naar Europa toen hij de uitnodiging van de geofysicus Ch.E. Rehn kreeg de nieuw ontstane Krakatau te gaan schilderen. Hij aarzelde geen moment. 'De schilder W. Imandt is naar Lang-eiland ver trokken', meldt de Banten-Bode, 'om daar op uitno diging van dr. J.W.H. Rehn, de Krakatau-erupties op het doek te brengen.' Dat was niet geheel van gevaar ontbloot want in de eerste dagen van februari 1929 waren er maar liefst 12.000 erupties geweest. Stehn was ook een bekend vulkanoloog die de nieuwe vul kaan die na de uitbarsting van de Krakatau in 1928 uit de zee was opgerezen - en anno 2008 300 meter hoog is - ging bestuderen in opdracht van de Neder lands-Indische regering. Dit deed hij in navolging van de Russische geofysicus W.A. Petroeschevsky die kort na de uitbarsting het nieuw ontstane eiland de naam Anak Krakatau (kind van de Krakatau) had gegeven. Ih knHiUtutut (fj op heiirri. inj nwtrHrmhujHfund tiru E rakai- Expeditieleden van de Krakatau-expeditie op het Lang eiland bij de Anak Karakatau. In het midden Willem Imandt en rechts naast hem j.W. Rehn. 41 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 41