krachtprestatie, die hij kan leveren omdat zijn kunste naarsgemoed nog altijd ginder verre leeft.' Koningin Wilhelmina Jubileumtentoonstelling Nederlands-Indië was in de tien jaar dat Imandt er weg was, sterk veranderd. De Indonesische nationa listen kregen steeds meer invloed, niet alleen in de politiek maar ook in de schilderkunst. In 1938 werd de Persatuan Ahli-Ahli Gambar Indonesia (Vereniging van Indonesische schilders), beter bekend onder het acroniem Persagi, opgericht. Een van de oprichters, Sindu Sudjono, richtte als woordvoerder zijn pijlen op de Mooi Indië-stijl van naturalistische landschaps schilderkunst die hij brandmerkte als de koloniale schilderstijl die het Mooi-Indië van de buitenlander en toerist verbeeldde. Daartegenover stelde hij de natio nalistische Indonesische stijl die niet langer het lijden van de geknechte bevolking maskeerde. De kritiek op Mooi-Indië die eerder uit de Nederlandse kunsthisto rische hoek kwam, werd overgenomen door de revolu tionaire bovenlaag van de Indonesische bevolking. We weten niet of dit veel invloed op Willem heeft uitgeoefend want dit discours werd vooral gevoerd in Batavia onder jonge Indonesische kunstenaars. Willem vestigde zich in Malang. Die plaats was zeer geliefd bij (gepensioneerde) Nederlanders die werden aangetrokken door het gematigde, koele klimaat en de fraai aangelegde tuinstad met brede lanen en lommer rijke bomen. 'In Malang liet hij verschillende huizen bouwen. Eerst aan de rand van de stad met uitzicht op de sawa maar daar ging hij weg omdat hij er last van zijn bronchiën kreeg. Hij huurde voor een halfjaar een woning in het hoog in de bergen gelegen Batu. Daarna bouwde hij een twee verdiepingen tellende woning aan de Tanga Moesstraat.' Hij verkocht nog wel werken. Niet langer nat van de ezel zoals vroe ger maar zijn reputatie was nog steeds solide. Daar schilderde hij ook in opdracht, zoals een suikerfabriek waar zijn zoon werkte. In Malang deed Imandt het rustiger aan. We krij gen een inzicht in zijn jaarlijkse productie door een administrateur van een suikerfabriek in Tulangan die Imandt kende. 'De Heer Imandt oefende aldaar [Malang] het beroep uit van kunstschilder en heeft naar mijn overtuiging, gedurende de jaren 1940 en 1941 minstens 24 schilderijen per jaar verkocht voor prijzen variërende van f. 200,- tot f. 1000,- per stuk. De schrijver was de broer van Fietje Kok die als leer ling van Imandt te boek staat. Ik heb over haar niets kunnen vinden en verder is niets bekend over moge lijke leerlingen van Imandt. Op de Koningin Wilhelmina Jubileumtentoonstel ling van 27 augustus tot 15 oktober 1938 in Batavia was er werk van Imandt te zien. De koningin had zelf ook tekeningen en schilderijen voor de ten toonstelling afgestaan. Er waren in totaal meer dan tweehonderd werken te zien. De tentoonstelling kan als hoogtepunt uit het bestaan van de Bataviasche Kunstkring worden beschouwd. De werken stamden uit de Haagse School met Mauve en Weissenbruch, de Amsterdamse School met Veth, Breitner, Israëls maar ook Jan Toorop en Willem van de Konijnenburg hingen er. Deze werken waren in bruikleen afgestaan door Nederlandse musea. Daarnaast waren andere Nederlandse schilders uitgenodigd werk in te zenden, onder wie Willink, Arntzenius, Mesdag, Jan Sluyters en Kees van Dongen. De Nederlands-Indische schil ders waren vertegenwoordigd door Sayers, Breetvelt, Dezentjé, Frank, Ouburg en Imandt. In de Catalogus Koningin Wilhelmina Jubileum tentoonstelling te Batavia staat Imandt omschreven als ambtenaar en autodi dact. 'Hij had in de oorlogsjaren (WO I) groot succes.' Tentoongesteld was Imandts olieverfdoek Kawa Idjen dat op de augustustentoonstelling van de Bataviasche Kunstkring in 1925 furore had gemaakt. Opvallend was dat zich onder de Nederlandse kunstenaars een flink aantal bevond met Zeeuwse banden die Imandt wellicht kende zoals Jacoba van Heemskerck, Lizzy Ansingh, Leo Gestel, Anna Marie Blaupot ten Cate en de Vlaming Reinier Kimpe. Japans kamp in Moentilan en de Bersiap- periode in Ambarawa In 1939 brak in Europa de Tweede Wereldoorlog uit. Uiteraard hield dit de Nederlanders overzee bezig. Er werden inzamelingsacties georganiseerd voor de ondersteuning van de oorlogsinspanning in het moe derland en Imandt schonk bij zulke gelegenheden schilderijen om verloot te worden. Hoewel hij aan de oorlog in Europa had weten te ontsnappen, klopte die wereldoorlog ook aan de Nederlands-Indische deur want op 11 januari 1942 landden er Japanse troepen op Celebes en Borneo. Op 1 maart landden ze op Java en op 9 maart capituleerde Nederlands-Indië. Eerst werd Imandt, inmiddels 60, met vrouw en dochter naar Kamp Solo in Mangkoeboemen gebracht, waar 52 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 52