Willem Imandt, Bomengroep in de Preanger, ca. 1925. Olieverf op doek,
80 x 60 cm. Foto: Meivin Herbschleb.
Willem Imandt, Sneeuwbos in Vlaanderenca. 1930. Olieverf op doek, 30 x 20 cm.
Foto: Anda van Riet.
den en zou na omzwervingen in Congo en Brazilië
bij TNO in Delft terecht komen. Willem tot slot werd
leraar aan de lagere landbouwschool in Terneuzen.
Imandt bezocht nog regelmatig zijn geboortestreek
waar hij familie en kennissen bezocht terwijl hij bij
zijn oudste zoon in Temeuzen logeerde. In Den Haag
sloot hij vriendschap met dorpsgenoot Joseph Rottier,
die een hoge positie bij de Nederlandse Spoorwegen
bekleedde. Of hij in Den Haag nog contact had met
andere schilders uit Nederlands-Indië is niet bekend.
Dake en Velthuijsen woonden er ook, maar overleden
al begin jaren vijftig.
In 1954 had de 72-jarige Imandt weer een solo
tentoonstelling. Die werd op n juli 1954 geopend in
het restaurant van de Walserij Oost van Hoogovens in
IJmuiden. Het was een overzichtsexpositie van zijn
werk. Indische doeken vormden de hoofdmoot. 'De
olieverf schilderijen, die van de schilder op de ten
toonstelling te zien zijn, geven beelden uit alle hoeken
van de Indonesische archipel: Java, Celebes, Borneo,
Sumatra Het is moeilijk niet poëtisch te zijn bij
het aanschouwen van dit deel der aarde, zoals Willem
Imandt het ons voortovert, want de kenmerkende sfeer
van de tropen, het heldere licht dat aan alle kleuren
een bijzonder reliëf verleent, de nuancen van groen,
het felle blauw van de tropenhemel, het levende groen
van de zee, dit alles weet de schilder met een groot
meesterschap op het doek te brengen. Het leeft voor
onze ogen en al ziende worden wij doordrongen van
de betovering van de tropen, die zozeer afwijkt van
de vlakke standaardisering van het Westen. Het Oos
ten leeft voor ons, gezien door de schildersogen van
Imandt De uitdrukking "sprekende kleuren" is van
toepassing op het werk van Willem Imandt, en inder
daad, zij vertellen ons meer dan honderden woorden.'
Er was ook Vlaams werk te zien. 'De Vlaamse
periode heeft echter ook schilderijen opgebracht - de
schilder is een hard werker - en het is belangwek
kend om de kleur van die schilderijen te vergelijken
met de werken uit de tropen. Dan zien wij duidelijk
hoe elke landstreek zijn eigen kleur heeft, hoe de
lucht boven Vlaanderen het zonlicht anders filtreert
en doorlaat dan die boven Java of, zoals bij de schil
derijen uit Spanje en Italië, boven het Middellandse
zeegebied Hoe anders is zijn sneeuwbos in
Vlaanderen - bijna onwerkelijk als een sprookje van
55 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2