Willem Imandt, Berglandschap in de Preanger, ca. 1920. Olieverf op doek, 50 x 70 cm. Foto: Anda van Riet. In de Nederlandse kunstgeschiedenis is Indië, onze voormalige kolonie, heel lang een nagenoeg onbe schreven bladzijde geweest. Dat is op zijn minst opvallend gezien de vele kunstenaars die er gewerkt hebben en die de wondere wereld van Indië tot onder werp van hun werk gemaakt hebben. Toch hebben velen geen plaats gekregen in de canon van de moder ne kunst. Voor de literatuur heeft de voormalige kolonie heel wat meer opgeleverd. Multatuli met zijn Max Havelaar uiteraard, Louis Couperus en natuur lijk Hella Haasse. Op de omslag van dat boek staat een reproductie van een geschilderde waringin, een geliefd symbool voor het magische en mooie Indië. Die magische boom blijkt geschilderd door Willem Imandt, een van de kunstenaars die carrière gemaakt hebben in Indië en in Nederland pas laat de aandacht kregen die hun werk verdiende. Dat Willem Imandt pas relatief laat aandacht kreeg, had een paar bijzondere oorzaken. Allereerst, hij was een selfmade kunstenaar. Hij was niet opge leid aan een kunstacademie en is pas gaandeweg kun stenaar geworden, naast zijn baan als onderwijzer in de Oost. Hij opereerde in een ander circuit en in die zin zou je hem als een outsider kunnen beschouwen. Met outsiders heeft de kunstwereld altijd moeite. Er is nog iets wat maakt dat de Indië-schilders zo lastig te plaatsen zijn in een moderne-kunstgeschiedenis die zo sterk focust op de avant-garde. Kunstenaars als Imandt leefden en werkten in het verre Indië, in tegenstelling tot de schrijvers die hun beroemd gewor den Indische romans veelal in Nederland schreven en publiceerden. In elk geval opereerden de schrijvers 59 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 59