1882—1967 WILLEM IMANDT Imandts werk moet gezien worden in de context van de westerse schilderkunst in de eerste decennia van de twintigste eeuw. De hoeveelheid publicaties over beeldende kunstenaars in het voormalige Nederlands- Indië houdt meer dan gelijke tred met de sinds eind jaren tachtig van de vorige eeuw toegenomen belangstelling voor buitenlandse kunstenaars die in Indonesië hebben gewerkt. Die interesse wordt gevoed door welvarende Indonesiërs die werken uit die periode zijn gaan appreciëren. In het zog daarvan is de belangstelling uit kunsthistorische hoek sterk toegenomen. De veilingwereld heeft op die trend ingespeeld door speciale veilingen van 'Indonesische' kunst te houden. Een Nederlands veilingbedrijf heeft in Singapore een vestiging geopend. Galerieën in Indonesië exposeren regelmatig schilderijen die in de koloniale tijd zijn gemaakt. Meer recent heeft het Zeeuws Veilinghuis zich op Chinese en Nederlands- Indische kunst toegelegd met een kwalitatief hoog aanbod wat resulteerde in soms spectaculaire prijzen. In Nederland is die interesse, gedreven door de oud-Indische gasten, nooit helemaal weg geweest en heeft de laatste twintig jaar zelfs een grote vlucht genomen. Wie de jaarlijkse pasar malam in Den Haag bezoekt, begrijpt wat ik bedoel. Ook de Nederlandse musea hebben zich niet onbetuigd gelaten. Vanuit het perspectief van wederzijdse culturele beïnvloeding en verrijking kwamen er tentoonstellingen zoals in 1998 'Indië Omlijst. Vier eeuwen schilderkunst in Neder- lands-Indië' in het Tropenmuseum in Amsterdam en in 2009 'Beyond the Dutch. Indonesië, Nederland en beeldende kunsten van 1900 tot nu' in het Centraal Museum in Utrecht. Canonvorming Die appreciatie kwam eerder al tot uitdrukking in de monumentale vijfdelige uitgave Paintings and Statues from the Collection of President Sukarno of the Republic of Indonesia (1964) die samengesteld werd door de hofschilder Lee Man-Fong. Centraal staat het werk van Indonesische kunstenaars maar westerse kunstenaars zoals Imandt ontbraken niet. Hij is met vijf werken goed vertegenwoordigd. De uitgave kan gezien worden als de klaroenstoot tot de herwaardering voor in Indo nesië gemaakte schilderkunst. Dit signaal werd in het voormalige moederland opgepikt en in 1967 verscheen Pictures of the Tropics waarin de collectie schilderijen, tekeningen, waterverfschilderijen en beeldhouwwer ken van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land, en Volkenkunde in Leiden wordt geïnventariseerd. Wanneer we op de studies over de beeldende kunst en schilderkunst in de eerste helft van de twin tigste eeuw inzoomen, is daar natuurlijk nog steeds het standaardwerk van J. de Loos-Haaxman, Verlaat Rapport Indië. Drie eeuwen Westerse schilders, tekenaars, grafici, zilversmeden en kunstnijveren in Nederlands- Indië uit 1968. In het hoofdstuk over schilders en tekenaars in Nederlands-Indië in de twintigste eeuw hoeven we niet lang naar de naam Imandt te zoeken. Elf jaar later volgde de publicatie van de klassieker van J. Bastin en B. Brommer, Nineteenth century prints and ïllustrated books of Indonesia, with particular reference to the print collection of the Tropenmuseum, Amsterdam: a descriptive bibliography. In 1995 verscheen van de hand van de kunsthandelaren Leo Haks en Guus Maris het handige Lexicon of Foreign Artists who visualized Indonesia (1600-1950) dat een overzicht biedt van de meer dan drieduizend buitenlandse beeldende kun stenaars die in Indonesië werkzaam zijn geweest. Het rijk geïllustreerde werk bevat meer dan zeshonderd afbeeldingen die een gevarieerd beeld geven van meer dan drie eeuwen schilderen en tekenen in de Archipel én een schilderij van Imandt van een waringin siert de omslag. Zij kozen zijn schilderij omdat zij vonden dat 'Imandts vermogen om de magische natuur van Indonesië vast te leggen onovertroffen blijft.' De catalogus van bovengenoemde tentoonstel ling in het Tropenmuseum Indië Omlijst, Vier eeuwen schilderkunst in Nederlands-Indië bevat een inventari satielijst van meer dan vierhonderd olieverfschilde rijen opgenomen in het bezit van zeven Nederlandse musea. De twee schilderijen van Imandt in het bezit van het Tropenmuseum zijn erin opgenomen. Een ervan, Waringin (ca. 1925), is in de permanente 5 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 5