lEr is in onze samen leving sprake van een agressief opererend atheïsme en een sterk secularistische opstel ling van de rechterlijke macht en het openbaar bestuur.' in Zeeland): 'Het zijn vooral de zwaardere gezindten, in de volksmond zwarte kousenkerken, die wat groei en. In die kringen zie je dat de greep op de gelovigen nog wel sterk is; dat de familieverbanden van vaak grote gezinnen erg hecht is. Dat er grote gemeen schappelijkheid heerst en dat de leden veel geven aan in de kerk.' 'De traditionele zuil en alles wat daarbij hoort, wordt daar in stand gehouden', voegt Jan Meeusen (zzp-er in de geestelijke verzorging, lid van de Provinciale Raad van Kerken Zeeland) toe. 'Ze houden zich afzijdig van de samenleving, dat is waar schijnlijk ook een van de redenen dat ze hier, helaas, niet aan tafel zitten.' Als belangrijkste oorzaak voor de ontkerkelijking, wijst het CBS op het 'functieverlies' van de kerk. 'De modernisering van de samenleving bracht een grotere institutionele differentiatie en pluriformiteit op het gebied van zingeving en levensbeschouwing. Denk aan de, aanvankelijk sterk anti-kerkelijke, socialistische arbeidersbeweging. Nieuwe instituties namen de rol van kerk en godsdienst over in bijvoorbeeld de armen zorg en het verenigingsleven. Kerkelijke en godsdien stige waardenpatronen boetten aan betekenis in.' Ten slotte wijst het CBS op de sociale component van ontkerkelijking: 'Meer welvaart, een grotere mobi liteit, een hoger opleidingsniveau en niet te vergeten: de komst van de televisie, zorgden ervoor dat kerken hun greep op hun leden begonnen te verliezen.' Egbert Bornhijm (diaken van het bisdom Breda, lid Provinciale Raad van Kerken in Zeeland en staf medewerker van het vicariaat Middelburg): 'Het bleek dat gelovigen de greep van de kerk beleefden als een enorme druk. In het verzuilde Nederland was alles in regels en ge- en verboden gevat, dat werd als verstik kend ervaren. Het Tweede Vaticaans Concilie was een reactie op dat hele strenge stramien. Het gaf gelovi gen een impuls om zelf te mogen nadenken, zelf te bepalen wat ze wel en niet geloofden. Tegelijk hebben toen veel katholieken het besluit genomen om veel minder of helemaal niet meer naar de kerk te gaan. De kerk zelfheeft daartoe de impuls gegeven. Dat was wel een beetje zuur, maar het heeft in de kerk ook geleid tot meer realiteitszin. Geloven en kerk zijn een bewuste keuze geworden.' Wim Jansen (vrijzinnig predikant in Middelburg en Delft) denkt dat ook de invloed van filosofische denkbeelden uit de negentiende eeuw een belangrijke rol bij de ontkerkelijking en secularisatie hebben gespeeld. 'Neem het "God is Dood" van Nietzsche en het marxisme. Kort door de bocht: het atheïsme stak de kop op en sijpelde langzaam door in de cultuur. Gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog hebben dat proces versterkt, gaven een impuls om het gelijk ïo Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 10