'Zonder het geloof ontaardt een democratie snel in tirannie of anarchie van die denkbeelden te bevestigen. Daarop volgden in de jaren zestig het zogeheten bevrijdingsdenken en een breed gedragen individualisering. Al die aspecten werden trends die elkaar hebben bevrucht.' Vernieuwing en verdieping Dat de ontkerkelijking haar sporen nalaat is evident. Kerken zien hun inkomsten dalen, kerksluitingen zijn bij wijze van spreken aan de orde van de dag (tussen 1970 en 2008 gingen 900 kerken dicht, dat is gemid deld 24 per jaar. De afgelopen jaren zijn dat er jaar lijks zo'n 50, oftewel één per week). Ook in sociaal-maatschappelijk en zelfs politiek opzicht zijn de gevolgen van de ontkerkelijking zicht baar. Van diverse kanten wordt gewezen op het feit dat christelijke partijen hun electoraat zien krimpen, dat het bijzonder (protestant en katholiek) onderwijs door een gebrek aan achterban onder druk is komen te staan en dat het aantal vrijwilligers en giften aan goede doelen - vormen van burgerparticipatie die van oudsher nauw verbonden waren aan de kerken - afne men. Sommigen zien de ontkerkelijking zelfs als een regelrechte bedreiging van het democratisch bestel. Andreas Kinneging, hoogleraar rechtsfilosofie aan de Universiteit Leiden, beweert dat religie mensen meer 'materialistisch en egocentrisch' maakt en 'min der gericht op het belang van de gemeenschap. Als het geloof wegvalt, raken mensen sterker gericht op zichzelf. Zonder het geloof ontaardt een democratie snel in tirannie of anarchie.' Matthijs de Blois (univer sitair hoofddocent bij de afdeling Rechtstheorie aan de Universiteit Utrecht) voegt hieraan toe: 'Er is in onze samenleving sprake van een agressief opererend atheïsme en een sterk secularistische opstelling van de rechterlijke macht en het openbaar bestuur.' Hoe deze laatste twee, toch tamelijk radicale, opvattingen precies op waarde te schatten zijn en in hoeverre deze ook breed gedragen worden, is zeer de vraag. Maar ze geven wel aan dat ontkerkelijking een proces is dat serieus genomen wordt en tot zorg en discussie leidt. Maar dat waren en zijn gelukkig niet de enige reacties. Vrijwel parallel aan de meer negatieve interpre taties van ontkerkelijking ontstond ook een klimaat van vernieuwing, extra verdieping en betrokkenheid en andere vormen van solidariteit en zingeving. 'De keerzijde van secularisatie en ontkerkelijking was bevrijding', zegt Jansen. Marijn Vermet (predikant doopsgezinde gemeente in Aardenburg) voegt daar aan toe 'dat hoewel veel vanzelfsprekendheden ver loren zijn gegaan, er ook gezocht werd naar nieuwe verbanden.' Huub Smeets (predikant protestantse gemeente in Terneuzen, voorzitter van het regionaal college voor de visitatie) sluit zich daarbij aan: 'Na de Tweede Wereldoorlog waren er ook mensen die van binnenuit juist gezorgd hebben voor opbouw en nieuwe spiritualiteit. Denk aan een nieuwe, meer li Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 11