'Ontkerkelijking loopt per definitie niet paral lel aan het verdwijnen van een vorm van ge loofsbeleving.1 aansprekende bijbelvertaling, nieuwe liturgische for mulieren, nieuwe gezangboeken en noem maar op.' Wat Bornhijm opvalt, is dat er onder katholie ken naast de afkalving ook sprake is van een nieuw bewustzijn. 'Ik heb jonge ouders meegemaakt die hun kind wilden dopen of de eerste communie wilden laten doen. Vroeger hadden opa's en oma's daarbij een flinke vinger in de pap. Ik zie nu gemotiveerde mensen die niet meer uit traditie naar de kerk gaan. Maar mensen, vaak met een vaag godsidee, die vragen stellen. Wat betekent dat dopen, waarom die eerste communie? Waar gaat 't over? Wat we proberen, is ze kennis te laten maken met menselijke bijbelse verha len waar ze wat mee kunnen in plaats van ze te con fronteren met hoe ze in abstracta moeten nadenken over de betekenis van God. Ik merk dat die verhalen van 2000 jaar oud nog steeds aanslaan. Ze zeggen iets over de actualiteit en dat wekt bij mensen weer het gevoel van "o ja, als dat over geloven gaat, dan voel ik me er wel bij thuis".' Moderne zingeving Ook vandaag de dag is in veel gezindten sprake van een nieuw elan; vaak intense zoektochten naar nieuwe vormen van geloofsbeleving en godsbesef, waarin kerken een andere rol vervullen dan voorheen. Joost Röselaers (predikant van de Nederlandse kerk in Londen en oud-predikant van de remonstrantse gemeente in Amsterdam)geeft mooie voorbeelden van deze trend. Hij wijst op de predikanten Ad van Nieuwpoort en Ruben van Zwieten die pleiten voor een nieuwe fundering van de kerk in Bijbelse verha len of Justin Welby (aartsbisschop van de Church of England) die bezig is met inhoudelijke vernieuwing van tradities door kloosters open te stellen en retraites te organiseren. Welby probeert verder een moderne monastieke gemeenschap te vormen waar jonge ban kiers zich kunnen terugtrekken om een leven te lei den van 'gebed en inzet voor de armen'. 'Dit zijn twee recente ontwikkelingen binnen de kerken waar ik toekomst en relevantie in zie. Van daaruit kan worden nagedacht over een nieuwe structuur en ledenwer ving', concludeert Röselaers. Ontkerkelijking als uitdaging, als kans voor eigentijdse en nieuwe spiritualiteit. Zowel binnen als buiten de kerkmuren. Dat perspectief komt in zekere zin ook naar voren in het rapport van het Sociaal Cul tureel Planbureau (SCP) 'Geloven binnen en buiten verband' uit 2014. 'In een tijd waarin druk gediscussi eerd wordt over deregulering en decentralisatie krijgt de maatschappelijke rol van geloofsgemeenschap pen een hernieuwde actualiteit. De belangrijke rol die plaatselijke kerken blijken te spelen als bron van maatschappelijke inzet en als milieu waarin burgers gemobiliseerd worden tot hulpbetoon aan anderen (bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk) is een internationaal gegeven. Na decennia van onafgebro ken ontkerkelijking roept dit de vraag op door wie of wat de leemte die daardoor lijkt te ontstaan, gevuld zal worden. Verder stelt het rapport dat ontkerkelijking niet per definitie parallel loopt aan het verdwijnen van een vorm van geloofsbeleving. Het lijkt er vooralsnog niet op dat het een proces betreft dat even eenduidig en massaal, in hetzelfde tempo en parallel aan de ontkerkelijking verloopt. Het huidige religieuze land schap vertoont meer geledingen dan de kerkelijk geor ganiseerde of christelijk gebonden religiositeit. Dat laatste is met name in de meer 'vrije' deno minaties het geval, legt Jansen uit. 'Om te beginnen zie je een grote verandering van hoe je de bijbel leest. Het komt neer op een verschuiving van een histori serende lezing naar een meer literaire, symbolische interpretatie. Maar het gaat verder. Ik heb in Delft en Middelburg kringen gehad rondom de oude Griekse filosofen. Bijeenkomsten met een puur filosofische insteek. De belangstelling daarvoor was enorm. En belangrijker: mensen voelden zich er zeer bij betrok ken. Datzelfde geldt in zekere zin voor de aandacht voor andere culturen en godsdiensten. We spraken over de kerk als instituut, maar je merkt dat mensen 12 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 12