'In een tijd waarin druk wordt gediscussieerd over deregule ring en decentralisatie krijgt de maatschappelijke rol van geloofs gemeenschappen een hernieuwde actualiteit vandaag de dag staan voor iets, zoeken naar iets dat groter en hoger is dan de kerk. Die kan een kanaal of instrument zijn waardoor - hoe zal ik het zeggen - de liefde, het heilige, het verticale zichtbaar kan worden. En dan heb ik het niet alleen over Christus, maar ook over Boeddha en filosofen, dat is een grote verande ring in vergelijking met vroeger.' Vermet: 'Bij mijn preken gebruik ik ook andere verhalen dan alleen de christelijke. Verder organiseer ik samen met een spiritueel centrum een spiritueel café. Ik hoor daar veel vernieuwende inzichten over zingeving. Soms schrik ik weieens als iemand zegt dat bij wijze van spreken alles in het leven zin heeft, maar het gaat om het contrast. Wij hebben in de kerk vaak veel vragen, terwijl daarbuiten een nieuwe duiding plaatsvindt.' In andere kringen, onder andere de katholieke en protestantse, wordt nieuwe zingeving en geloofsbele ving veelal dichterbij de kerk en 'het christelijk funda ment' gehouden, al wordt ook daar grote vernieuwing als onvermijdelijk gezien en geïnspireerd ingezet. Wiel Wiertz (pastoor in Zeeuws-Vlaanderen): 'Wat ik eerst kwijt wil, is dat ik het altijd vreemd heb gevonden dat mensen huis aan huis naar de kerk gingen alsof iedereen zou geloven en het appèl zou verstaan. Dat was natuurlijk niet zo, toen niet en nu ook niet. In die zin vind ik de situatie nu normaler dan voorheen in het verzuilde Nederland. Aan de andere kant, denk ik dat we in een verwarrende tijd leven waarin het geven van een duidelijke richting niet eenvoudig is. Kijk eens naar wat er op de televisie en via andere media allemaal voor normen en waar den worden verkondigd en waar velen gewoon achter aan lopen. Tegelijkertijd kan ik niet anders dan doen waar ik voor sta. En dat is in de kerk met ten diepste hetzelfde verhaal, al zoek je voortdurend naar nieuwe bewoordingen. Het gaat om de band die je met Chris tus hebt en Christus met jou. Dat hij je een weg laat zien die niet eindigt in een doodlopende steeg. Een boodschap die je hier laat leven, maar ook voorbij de grenzen van het aardse. Dat is nog altijd, vind ik, een vitale boodschap die ik niet kan relativeren. Mensen verwachten dat ook niet van me. Ze willen dat ik authentiek en herkenbaar ben. Dit neemt niet weg dat er plaats moet zijn voor variëteit in geloofsuitingen en vieringen. Dat geeft adem en rust. We zullen verder ook op andere momenten van de week bijeen gaan komen, beetje noodgedwongen. Ik ben namelijk de enige priester in Zeeuws-Vlaanderen.' Ook in protestants Terneuzen is de kerk in veran dering. Smeets: 'Kerken waren lange tijd nogal naar binnengericht, terwijl ze nu weer allerlei initiatieven nemen om meer maatschappelijk actief te worden. Zo is onze gemeente verbonden met de voedselbank en ervaren we weer wat het is om missionair te zijn. Daarnaast zie ik ondanks de ontkerkelijking dat mensen die betrokken zijn bij de kerk dat juist zeer nadrukkelijk zijn. Dat betekent niet dat ze allemaal zondag naar de dienst komen. Velen beleven hun geloof nu in diaconale activiteiten, tijdens de koorre petitie of in een gespreksgroep. Wat ook is veranderd is de godsbeleving. Mensen zitten met vragen. Is er wel een hemel? Een god? En wat betekent dat voor mij? Ze vragen ons om daar nieuwe woorden, nieuwe zingeving bij te zoeken. Ik probeer dat te doen met een nieuwe vertaling van bijbelse verhalen. Ik vind dat de kerk daar in de kern over moet gaan en wat je daarbij beleeft.' De Graaf onderstreept dat het loslaten van oude geloofswaarden en de zoektocht naar andere waarden die minder absoluut klinken, niet altijd overal zonder slag of stoot gaat. 'Op veel plekken gaat het goed, daar is ruimte voor andere meningen. Maar het komt ook voor dat die meningen de kop ingedrukt worden. 13 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 13