'Als je de liefde het hogere of hoe je het ook noemt waarborgt, dan gaat dat maat schappelijk uitwerken, dat is mijn vertrouwen.1 naar het heilige. Het gaat wat mij betreft dus niet zozeer om zelf initiatieven te nemen. Het is meer een kwestie van zijn dan van doen. Als de kerk is wat ze ten diepste is, komen de daden vanzelf. Ruim en open, dat heeft de toekomst.' Tot slot zijn samenwerking met andere gemeen schappen en interreligieuze dialogen in het Zeeuwse in gang gezet. In Oostburg, in Vlissingen; laagdrem pelige ontmoetings- en pioniersplaatsen voor alle gelo vigen en ook ongelovigen. Ook bij campagnes tegen bijvoorbeeld racisme zie je dat kerken meer en meer participeren, constateert Bornhijm. 'Solidariteit met mensen die in de knel zitten, daar moeten we het ook weer in zoeken.' En hoe staat het met contacten met moslims, joodse en christelijk gereformeerde gemeen schappen? Dat hangt sterk af van de personen die daar actief zijn, onderschrijft iedereen aan tafel. 'We heb ben te maken met terughoudendheid en begrijpelijke schuchterheid', zegt De Graaf. Net als de zoektocht naar nieuwe zingeving zal dat een proces worden van lange adem', vult Smeets aan. 'Maar het belangrijkste is dat er veel gebeurt, dat binnen en buiten en dus ook tussen geloofsgemeenschappen overal beweging en inspiratie is. Dat vind ik in een samenleving die secu lariseert en ontkerkelijkt, een mooi, hoopvol en uitda gend gegeven.' De illustraties komen uit Kunstformen der Natur (1899), een boek met lithografische prenten van Ernst Haeckel (1834 - 1919), een Duits bioloog en filosoof die het werk van Charles Darwin in Duitsland bekend maakte. 15 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 15