De worsteling met mijn identiteit was niet in de verticale lijn maar betrof met name de structuren, de goegemeente en hoe die met zekere bijbelteksten omgaat. We maken godsgeloof al snel te klein, te beperkt. Je bent op weg in dit leven, je maakt keuzes en je interpreteert de dingen. En dan op momenten ervaar je 'God' en weet je jezelf gedragen. Zoiets als Mark Rothko die stelde dat (het bekijken van) zijn schilderijen spontaan sacrale ervaringen kan oproepen. Het gaat me nu meer om het horizontale. De kerkgemeenschap van mensen is cruciaal; samen zin gen, teksten lezen die verheffen. En zo laat God zich vinden. Alsnog gelovig, ja. Noem het spiritueel. Ik beweeg me langs de grens, wil discussies stimuleren en cli chés ontmantelen. Hoe mooi is het om nieuwe woor den te vinden voor klassieke geloofsbelijdenissen. Het mainstream-geloof om ons heen is nog sterk maar doet me steeds minder. Ondanks een volle agenda zoek ik persoonlijke verdieping. De passie van mijn klanten boeit mij zeer. Ik doe yoga en lees veel over spiritualiteit. Ik ben vriend geworden van de Doopsgezinde gemeente in Middelburg. Die beweegt zich ook langs de grens en zoeken naar nieuwe omgang met zijn rijke traditie om te gaan. Ik help mee met projecten zoals de 'lunchlezing' en verzorg de website. In groepen zal ik minder op de voorgrond treden. Ik vind het prettig om onafhankelijk te zijn. Daarnaast geniet ik van de ervaring van een op een gesprekken en maatschappelijk vrijwilligerswerk. Ik ben geen wereld verbeteraar, maar de ervaring iets voor iemand anders te doen, is tegelijkertijd een klankbord voor jezelf. 21 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 21