(linkerpagina) Het altaar in de kerk van Nieuwerkerk (bron reliwiki.nl). (rechts) Het Katholiekapostolische kerkje aan de Molenstraat in Nieuwerkerk. Foto H.M.D. Dekker. Schotland en Engeland. De Schotse predikant Edward Irving was een belangrijke persoon binnen deze bewe ging, maar hij was allang overleden toen de Katholie kapostolische kerk uit noodzaak werd gesticht (1847), omdat de meeste apostolische kopstukken uit hun eigen kerken, vooral de Anglicaanse, waren gezet. De eigenlijke stichter was de Londense advocaat en kenner van oudchristelijke liturgie John Bate Cardale. Cardale was een geroepene. Toen in 1835 de uitzending van twaalf apostelen plaatsvond, werd hij aangewezen als 'pilaar der apostelen'. De twaalf stichtten gemeen ten in Europa, de Verenigde Staten en Australië. Alle apostolische ambten werden geënt op het Nieuwe Testament: apostelen, profeten, evangelisten, herders/ leraars. Aan het hoofd van een volgroeide gemeente kwam een engel (bisschop), bijgestaan door priesters en diakenen. In de leer lag sterke nadruk op de spoe dige Wederkomst van Christus, de eenheid van de ker ken, de werking van de Heilige Geest en de betekenis van Israël. Ondanks pinksterachtige, extatische tafere len in de beginperiode kreeg het rituaal een hoogker kelijk en katholiek karakter, inclusief eucharistie, 'ver zegeling' (vormsel), allerlei wijdingen, inzegeningen van schepen en woningen, ziekenzalving enzovoort. Tot ieders verbazing stierven apostelen vóór de Wederkomst een feit was, hetgeen voordien onmo gelijk werd geacht. 'Helaas, wij hebben ons vergist,' verklaarde Cardale over dit gelogenstrafte aspect van de apostolische leer. De laatste apostel, Francis Valen- tine Woodhouse, stierf in 1901, de laatste Nederlandse onderdiaken in 2010. In een zijwand van het kerkje in Nieuwerkerk zit een ingekerfde baksteen met het jaartal 1876. Maar de gemeente hier stamt al uit 1873. De Vlaardingse gemeente dateerde wél uit 1876. Mijn eigen oma behoorde ertoe, tot de gemeente bij gebrek aan leden werd opgeheven. Mijn moeder stootte als meisje ooit het portret van een der Britse stichters van de wand, en kreeg meer dan één opvoedkundige tik. Zag oma in de neerstorting van het portret een omen van de opheffing? In Nieuwerkerk hielden ze het langer vol. Stichter van de gemeente was kleermaker Jan van der Have (1819-1909). Na uitgebreide kerkelijke omzwervingen kwam hij via een mosselschipper uit Bruinisse in con tact met het gedachtegoed van de apostolische bewe ging. Jan verbouwde een vervallen pakhuis aan de Molenstraat tot kerk, en bracht het binnen deze eigen creatie achtereenvolgens tot priester en engel. De Februariramp van 1953 sloeg een grote bres in de Nieuwerkerkse gemeente; zeker twaalf leden kwamen om. In 2003 leefden er nog twee. Het laatste gemeentelid was koster Jan Kik. Hij overleed in 2008, het jaar van ons bezoek aan het kerkje. Het enige wat in mij resteert van de Katholieka postolische genen is een levendige belangstelling voor religieuze sekten en fraaie liturgieën. En de enige sporen in mijn huis zijn enkele overgeërfde apostoli sche kerkboeken. In mijn exemplaar van De Liturgie en andere Eerediensten, editie 1909, staat in het daar voor bestemde rechthoekje de naam van mijn in 1895 geboren oma, door haarzelf geschreven in pijnlijk net schuinschrift. Op pagina 275 meldt de gedachtenis aan een Ontslapene: bewaar Gij de zielen van allen, die ontslapen zijn'. De leden zijn niet meer, hun gezang is verstorven. Maar in Nieuwerkerk wordt gezegd, zo meldt een apostolische website, dat het Katholiekapos tolische kerkje blijft staan tot de jongste dag. 27 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 27