EEN ROOMKOEK IN AXEL tekst Frits de Coninck Van het katholieke geloof uit mijn kindertijd in Axel herinner ik me toch vooral de beperkingen die ons van protestantse zijde werden opgelegd. Het was een geloof in verdrukking. De belijders van de reformatie konden zich sterk wanen, ze hadden de meerderheid in de gemeenteraad en dat moesten wij, roomsen, weten. We werden uitgemaakt voor roomkoeken, zoals puddingbroodjes in het Axels heten. De 'erf vijanden' maakten gebruik van hun macht om het de roomsen onder meer te verbieden processies te lopen en beelden te vereren in het publieke domein. Heel erg hebben we daar ook weer niet onder gele den. Daarvoor waren we inderdaad te blijmoedig en gemakkelijk in religieuze zaken, zoals de protestan ten toch enigszins zwartgallig over ons oordeelden. Als we in processie achter de pastoor in vol ornaat wilden lopen, restte ons het kerkhof. De straat was verboden. Het kerkhof lag naast de kerk en was katho lieke grond. Omdat ze mijn vader zo gek niet kreeg, werd ik door mijn moeder altijd meegenomen ter processie. Ik was nog kind genoeg om het feeëriek te vinden: een brandende kaars in de hand en onderwijl katholieke hymnen zingen, in monotone herhaling. Het meest spannende was het lezen van de namen op de oude graven. Ik kende ze na een paar processies van buiten. De plattegrond van de dood heeft zich zo in mijn herinnering genesteld. Eens per jaar kwam de grot van Lourdes op bezoek. Een auto met aanhangwagentje bracht de replica tot bij de kerk om de devotie te voeden. Als het echte Lourdes te ver weg en te exotisch was om op bedevaart te gaan, dan kwam de grot wel naar de gelovigen toe. Een Axelse variant op het verhaal van Mohammed en de berg. Echte wonderen heeft het voor zover ik weet in Axel niet opgeleverd, de illusie van het wonder van Lourdes was al voldoende. De ex voto's die ook in het nagemaakte grotje hingen, herinnerden aan het zegenrijke werk van het geloof. Onverklaarbare wonderen die de echte gelovigen heil brachten, en niet in het verre hiernamaals maar nu ook eens hier. Je moest het maar geloven. Op Zuiddorpe was ook een grot van Lourdes nage bouwd, blijvend. Maar voor wie de paar kilometer vanuit Axel te ver weg was, kwam de mobiele grot naar Axel. Het katholieke geloof en het gemak gingen hand in hand. Daar hadden de protestanten dan ook wel weer gelijk in. Beelden hadden we natuurlijk wel in de kerk. Een katholieke kerk zonder beelden en schilderingen? Dat is ondenkbaar, nog steeds. Gelovigen moeten iets te kijken hebben. Met kerstmis stond er een stal en een echte kribbe met een grote gipsen beeldengroep, inclusief een brave aartsengel die deemoedig knikte als je een munt wierp in de gleuf die tussen de vleu gels was aangebracht. Voor mij en mijn neefjes was het een soort kermisattractie. Hoe we aan het geld kwamen om hem (of was het toch 'haar'?) aan het knikken te krijgen? Wachten tot na de mis de kerk gangers waren vertrokken en dan meteen weer de kerk in om de munten van de vloer op te rapen. De onhandig dikke vingers van de boeren waren beter gewend de paarden te mennen of de mest te kruien dan een muntstuk uit hun welgevulde beurs te halen als de collecte langs kwam of het plaatsengeld betaald moest worden. Er viel nogal eens wat op de houten kerkvloer. Het geluid verstoorde de gewijde sfeer. De eigenaar van het geld liet het wel uit zijn boerenkop om de vloer af te tasten. Beter het verlies voor lief 30 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 30