Muzikaal religieus erfgoed van de 16de en ïyde eeuw uit Zeeland en de populariteit van vadertje Cats tekst Albert Clement Het landelijke Jaar van het Religieus Erfgoed in 2008 was aanleiding voor de programmering van het pro ject 'Zeven eeuwen muziek in Zeeland'. Het bleek allesbehalve moeilijk om aan de hand van de vele composities die door de loop der eeuwen in Zeeland, dan wel door in Zeeland geboren toonkunstenaars waren geschreven een programma samen te stellen, waarin een enorme variëteit aan muziek tot klinken kon worden gebracht. Het project resulteerde in een unieke concertreeks met - voornamelijk, maar niet uitsluitend - religieuze muziek uit zeven eeuwen, van de vijftiende eeuw tot heden, uitgevoerd door een ruim aantal musici en muziekgezelschappen in plaat sen verspreid over onze provincie. Als locaties voor de concerten werd in hoofdzaak gekozen voor historische kerken, daarmee een aspect toevoegend aan het Jaar van het Religieus erfgoed. Voor de organisatie tekende NieuwZout. Binnen een dergelijk project zijn keuzes onvermijdelijk, want de hoeveelheid repertoire is bijzonder groot. Maar de kennis ervan in onze tijd is nog bijzonder klein. En hoe zou al die muziek hebben geklonken? Tot de oud ste instrumenten die met de Lage Landen zijn verbon den, behoort het carillon (zie ook ZT 2011/5-8). Onder de titel 'Zeeuwse Meesters en hun (Zuid-)Nederlandse tijdgenoten - een confrontatie' stelde beiaardier Geert D'hollander een programma samen met composities uit vier eeuwen beiaardcultuur: van de 17de tot en met de 20ste eeuw. De klanken werden uitgestrooid over Zeeland via zingende torens in Axel, Veere, Goes, Middelburg, Tholen, St. Maartensdijk, Sluis, Hulst, Zierikzee en Vlissingen. Van het programma zijn cd- opnamen gemaakt in de kloostertuin van het Middel burgse Abdijcomplex. Muziek uit de vroege kerk Binnen het thans nog bestaande vocale repertoire van de westerse christelijke kerk is het Gregoriaans het oudst. Een concert door het Gregoriaans Abdijkoor van Grimbergen op een mooie zaterdagmiddag (30 augustus 2008) in de Middelburgse Koorkerk leverde 300 bezoekers op die geconcentreerd ken nis namen van verstilde muziek. Is het niet spijtig dat na het Tweede Vaticaans Concilie de rijke traditie van het Gregoriaans, dat tot in de jaren zestig van de vorige eeuw in vele rooms-katholieke kerken - zo ook in Zeeland - een vast element in de eucharistie viering op zon- en feestdagen vormde, grotendeels is verdwenen? Twee Zeeuwen die in hun eigen tijd wereldberoemd waren, maar nu slechts bij weinigen bekend zijn, baseerden veel van hun composities op Gregoriaanse melodieën. Ik doel op Lupus Hellinck (Axel ca. 1494 - Gent 1541), van wie onder meer in de Maria Magdalenakerk in Goes aantoonbaar ooit mis sen zijn uitgevoerd, en Ghiselin Danckerts (Tholen ca. 1510 - Rome ca. 1567), die ook beroemd was als muziektheoreticus. Concerten in 2008 met werken van deze meesters uit de Renaissance, gezongen door Studium Chorale in Hulst, Axel en Tholen, zorgden in veel gevallen voor een eerste kennismaking met hun muziek door publiek uit onze tijd. Van Danckerts, die vanaf 1538 zanger was in het pauselijk koor van de Sixtijnse kapel, werden enkele jaren geleden com posities teruggevonden die eeuwenlang zoek waren. 33 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 33