44 48 50 56 VROUWEN TER KERKE 58 SIGNALEMENTEN 51 HOE GODS WOORD KUNST KAN WORDEN. HET WERK VAN LIESBETH LABEUR HET ETTY HILLESUM ONDERZOEKS CENTRUM OPENT IN MIDDELBURG ZIJN DEUREN NOËSIS NAAST NOËMA. GELOVEN IS NIET VOOR DE DOMMEN EEN PERSOONLIJK REIS DOOR HET UNIVERSUM GODDELIJKE STRIJD OP HET ZEELAND NAZOMERFESTIVAL ZEEUWSE BOEKENPRIJS 2015 Frits de Coninck sprak met de van oorsprong gereformeerde kunstenares Liesbeth Labeur en raakte onder de indruk van haar installatie in De Vleeshal in Middelburg met als titel Nachthutje in de komkommerhof. Klaas Smelik, hoogleraar Hebreeuws en Joodse studies aan de Universiteit van Gent, verhuist na zijn emeritaat het door hem opgezette Etty Hillesum Onderzoekscentrum naar Middelburg, de geboorteplaats van Hillesum. Gert Jan Smit en Julie Benschop werkzaam bij het net opgerichte Universiteitspastoraat in Middelburg, zien een inspirerende wissel werking tussen wetenschappelijk en intuïtief kennen. Mieke Boot en Daniël Biessels verbonden aan 't Westlicht, zien een overgang van het traditi onele geloven naar een zelf ontdekt innerlijk weten. Karen Kroese legt de voorstellingen Saul en Soeur Sourire, die een sterke religieuze compo nent kennen, onder de loep. Jan J.B. Kuipers met bijdragen van Mario Molegraaf en Paul van der Velde. 4 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 4