tekst Mieke Boot Graag willen we het woord 'Mysterie' gebruiken voor de verbinding of koppeling tussen kerk en individuele ontwikkeling. Onze opvoeding heeft ons geleerd om zelfstandig te zijn, zelf te denken, een opleiding te vol gen en zelf verantwoording te nemen. De reizen die de mensen op aarde afleggen worden daardoor steeds individueler. Dat zorgt er bijgevolg voor dat opgelegde autoriteit van buitenaf, zoals overheid, normen en waarden, maar ook van bestaande geloofssystemen zoals het christendom opnieuw worden getoetst op bruikbaarheid en geloofwaardigheid. In de huidige sterk op (natuur-)wetenschap gerichte samenleving, verliest de klassieke geloofsbelijdenis sterk aan geloof waardigheid. De basis van die geloofsbelijdenis kan niet met of door die wetenschap worden onderbouwd. Echter door ontdekkingen in de kwantummechanica lijkt de oosterse wijsheid rondom meditatie en het achtvoudige pad van Boeddha een diepe waarheid te bevatten. Oorspronkelijk werd het boeddhisme onder wezen om een bepaalde staat van Zijn te verkrijgen. Deze staat van Zijn was nodig om in contact te treden met wat wij God noemen of Het Universum. Dit onderwijzen gebeurt nu niet meer alleen als geloofssysteem. Het wordt ook individueel her ontdekt en eigen gemaakt, op geheel persoonlijke wijze. Ook het christusbewustzijn (al in de christe lijke mystiek genoemd) wordt hoe langer hoe meer individueel ontdekt. Bijvoorbeeld: de oproep 'heb uw vijanden lief' komt direct bij mensen aan als ze leren omgaan met hun angsten en beklemmingen in het denken. Door het christusbewustzijn leren we het Universum kennen en ermee samen te werken. Het gaat erom een relatie aan te gaan met Datgene wat in het boeddhisme werd onderwezen en ervaren. Het gaat om Datgene wat aan onze materiële wereld voorafgaat. Daniël Biessels Mensen in deze tijd denken meer na over het hoe en waarom van het leven. Ze zijn bereid tot eigen onderzoek en durven eigen conclusies te trekken. Door de zeer persoonlijke ontdekkingen en inzich ten veranderd 'geloven' in de oude betekenis in een 'innerlijk weten'. Deze zelf ontdekte waarheid is vele malen krachtiger dan welk geloofssysteem (van bui tenaf opgelegd of aangedragen) dan ook. Deze ontdek kingen of beter gezegd 'initialisaties' gebeuren indivi dueel en overal. Het licht brandt niet alleen meer in de kerken, maar is zich aan het verplaatsen naar de harten van de mensen. Vaak heeft het geen naam, het is meestal alleen een sterk gevoel, een 'iets' wat moti veert op reis te gaan en te onderzoeken. Als je alleen naar kerkverlating kijkt dan lijkt het erop alsof het geloof aan het uitsterven is. Maar het is als de rups die in een vlinder veranderd. De vlinder lijkt in niets meer op de rups waar hij uit is voortgekomen. We bevinden ons nu in het transformatieproces van algemeen naar individueel, van geloof en geloofssysteem naar diep ervaren waarheid. Er worden vele kleine licht jes op aarde verspreid door de mensen die zelf op reis zijn gegaan vanuit een behoefte het Mysterie persoonlijk te leren kennen en beleven. Samen vormen ze geleide lijk het grote licht wat het Universum aanzet om zich anders te uiten. Onze nieuwe wereld wordt verlicht door licht dat overal leeft. De behoefte ervaringen te delen of delen van de individuele reis samen te beleven, behoeft een ander soort plaats, 't Westlicht in Goes biedt reizi gers die zo'n plaats zoeken een herberg. Een plaats om even te zijn, zonder er te hoeven of moeten blijven. Een plaats die bescherming biedt tegen een storm maar ook een die hen niet binnen houdt als de zon gaat schijnen. Mieke Boot (oprichtster en coördinator) en Daniël Biessels zijn medewerkers van 't Westlicht Goes, Centrum voor bewustwor ding en persoonlijke groei. 51 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 51