tekst Mieke Boot
Graag willen we het woord 'Mysterie' gebruiken voor
de verbinding of koppeling tussen kerk en individuele
ontwikkeling. Onze opvoeding heeft ons geleerd om
zelfstandig te zijn, zelf te denken, een opleiding te vol
gen en zelf verantwoording te nemen. De reizen die
de mensen op aarde afleggen worden daardoor steeds
individueler. Dat zorgt er bijgevolg voor dat opgelegde
autoriteit van buitenaf, zoals overheid, normen en
waarden, maar ook van bestaande geloofssystemen
zoals het christendom opnieuw worden getoetst op
bruikbaarheid en geloofwaardigheid. In de huidige
sterk op (natuur-)wetenschap gerichte samenleving,
verliest de klassieke geloofsbelijdenis sterk aan geloof
waardigheid. De basis van die geloofsbelijdenis kan
niet met of door die wetenschap worden onderbouwd.
Echter door ontdekkingen in de kwantummechanica
lijkt de oosterse wijsheid rondom meditatie en het
achtvoudige pad van Boeddha een diepe waarheid te
bevatten. Oorspronkelijk werd het boeddhisme onder
wezen om een bepaalde staat van Zijn te verkrijgen.
Deze staat van Zijn was nodig om in contact te treden
met wat wij God noemen of Het Universum.
Dit onderwijzen gebeurt nu niet meer alleen
als geloofssysteem. Het wordt ook individueel her
ontdekt en eigen gemaakt, op geheel persoonlijke
wijze. Ook het christusbewustzijn (al in de christe
lijke mystiek genoemd) wordt hoe langer hoe meer
individueel ontdekt. Bijvoorbeeld: de oproep 'heb
uw vijanden lief' komt direct bij mensen aan als ze
leren omgaan met hun angsten en beklemmingen
in het denken. Door het christusbewustzijn leren we
het Universum kennen en ermee samen te werken.
Het gaat erom een relatie aan te gaan met Datgene
wat in het boeddhisme werd onderwezen en ervaren.
Het gaat om Datgene wat aan onze materiële wereld
voorafgaat.
Daniël Biessels
Mensen in deze tijd denken meer na over het hoe
en waarom van het leven. Ze zijn bereid tot eigen
onderzoek en durven eigen conclusies te trekken.
Door de zeer persoonlijke ontdekkingen en inzich
ten veranderd 'geloven' in de oude betekenis in een
'innerlijk weten'. Deze zelf ontdekte waarheid is vele
malen krachtiger dan welk geloofssysteem (van bui
tenaf opgelegd of aangedragen) dan ook. Deze ontdek
kingen of beter gezegd 'initialisaties' gebeuren indivi
dueel en overal. Het licht brandt niet alleen meer in
de kerken, maar is zich aan het verplaatsen naar de
harten van de mensen. Vaak heeft het geen naam, het
is meestal alleen een sterk gevoel, een 'iets' wat moti
veert op reis te gaan en te onderzoeken. Als je alleen
naar kerkverlating kijkt dan lijkt het erop alsof het
geloof aan het uitsterven is. Maar het is als de rups
die in een vlinder veranderd. De vlinder lijkt in niets
meer op de rups waar hij uit is voortgekomen.
We bevinden ons nu in het transformatieproces van
algemeen naar individueel, van geloof en geloofssysteem
naar diep ervaren waarheid. Er worden vele kleine licht
jes op aarde verspreid door de mensen die zelf op reis
zijn gegaan vanuit een behoefte het Mysterie persoonlijk
te leren kennen en beleven. Samen vormen ze geleide
lijk het grote licht wat het Universum aanzet om zich
anders te uiten. Onze nieuwe wereld wordt verlicht door
licht dat overal leeft. De behoefte ervaringen te delen of
delen van de individuele reis samen te beleven, behoeft
een ander soort plaats, 't Westlicht in Goes biedt reizi
gers die zo'n plaats zoeken een herberg. Een plaats om
even te zijn, zonder er te hoeven of moeten blijven. Een
plaats die bescherming biedt tegen een storm maar ook
een die hen niet binnen houdt als de zon gaat schijnen.
Mieke Boot (oprichtster en coördinator) en Daniël Biessels zijn
medewerkers van 't Westlicht Goes, Centrum voor bewustwor
ding en persoonlijke groei.
51 Zeeuws Tijdschrift 2015 3-4