Studio van Maartje Korstanje, 2015. Foto: Iris Cornelis beeld op van virussen, ziektekiemen en kankercellen die ze nauwkeurig onder een microscoop heeft kun nen bestuderen, en die net zo onverbrekelijk deel uitmaken van leven als geboorte en groei. Een nieu we mogelijkheid om aan een beeld de schoonheid toe te voegen van de dingen die ten onder gaan. Het geeft de grillige beelden van karton en papier-maché een nieuwe huid die tegelijk dreigend en tactiel is. En die een andere gelaagdheid geeft aan haar beel den en de dominantie van het karton doorbreekt. Wat ze met die nieuwe techniek wil, raakt onmid dellijk aan de thematiek in haar werk. Haar beelden gaan over leven en dood, en alles wat daar organisch tussenin verkeert. Zij zijn altijd in beweging en van geen enkele kant hetzelfde. De werken bewegen zich dynamisch in de ruimte. Het gaat alle kanten uit, groeit in de ruimte en tart de zwaartekracht. Ze noemt de beelden gestolde beweging. Ze probeert zo ver mogelijk te gaan in het oproepen van beweeglijk heid. Ze stopt op het moment dat de overgang zich voltrekt, als iets nog net vitaal is en tegelijk de ver gankelijkheid er al in sluipt. Dat kardinale moment waarop het leven kantelt en de groei tot stilstand komt, dat is waar haar biomorfe beelden over gaan. Maartje Korstanje (1982) is opgegroeid in Oostkapelle waar haar ouders een boerderij hadden. Ze kent van jongs af aan de nabijheid van de grote, vitale natuurkrachten als de gure wind, het zilte water en de weerbarstige aarde. Een belangrijk her inneringsbeeld is de ploeg die de kracht van de aarde blootlegt en alles klaar maakt voor de nieuwe groei die uiteindelijk weer uitloopt in de dood. Ze is ermee vertrouwd, net als met de omgang met de materie. Ze heeft het gezien op de boerderij, de creativiteit 12 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 12