Zonder titel2014. Karton, polyester, lijm, katoen, viscose, metaal. Collectie Zonder titel2014. Karton, hout, acrylhars, pigmenten, textiel. Courtesy TextielMuseum Tilburg. Foto: Josefina Eikenaar TextielMuseum Upstream Gallery Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij van de boeren die alles kunnen gebruiken en het op hun eigen manier doen. Zo maakt zij ook haar beel den. Een beeld van Maartje Korstanje is voor alles sculptuur. Het staat of hangt vrij in de ruimte, en die vrijheid is maximaal. Haar beelden hebben geen voor- of achterkant, en eigenlijk ook geen onder- of bovenkant. Er is geen dwingende hiërarchie die bepaalt hoe je moet kijken. Want van welke kant je het ook benadert, het is steeds een ander beeld dat je ziet. De positie die de kijker inneemt, bepaalt wat hij ziet. Kijken dwingt dus tot beweging. Al kijkend zie je de beweging in haar beeld. Voor alles is een beeld voor haar een optelsom van pri maire menselijke handelingen, dezelfde ingrepen die vanaf het begin van onze beschaving aan de basis lig gen van wat wij met onze handen kunnen bouwen. Scheuren, snijden, lijmen, stapelen, verbinden, hij sen, hangen, monteren en kneden. Fysieke ingrepen die de wereld hebben gemaakt tot wat ze is, complex en tegelijk vanzelfsprekend. Het zijn die ingrepen waarmee Maartje Korstanje een beeld maakt en die als handeling zichtbaar blijven. Dit is wat een beeld van haar tot beeld maakt, iets wat wij als het ware voor onze ogen zien ontstaan en dat organisch door groeit. Die zichtbare groei maken haar werk energiek en dynamisch. Ze wil dat een beeld visueel zindert, dat iemand het ervaart als energie die overspringt. Want een beeld moet lichamelijk aanvoelen, het moet een lichaam zijn dat elke keer opnieuw geboren wordt en groeit, met de onontkoombare ondergang in zicht. Dat is wat haar kunst zo dichtbij en aangrijpend maakt. 13 Zeeuws Tijdschrift 2013 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 13