JOHAN NIEUWENHUIZE WAT HET GEHEUGEN ZIET (linksboven) IMC_gyn, 2012. Oplage 3 2 a.p. Digitale c-print op Fuji Archival Paper opgeplakt op aluminium, 50 x 40 cm; (rechtsboven) \MG_2703, 2013. Oplage 3 2 a.p. Digitale c-print op Fuji Archival Paper opgeplakt op aluminium, 50 x 40 cm; (linksonder) IMG_1J35, 2012. Oplage 3 2 a.p. Digitale c-print op Fuji Archival Paper opgeplakt op aluminium, 50 x 40 cm; (rechtsonder) IMG_3652, 2012. Oplage 3 2 a.p. Digitale c-print op Fuji Archival Paper opgeplakt op aluminium, 50 x 40 cm. Alle foto's Courtesy johan Nieuwenhuize Op de foto's van Johan Nieuwenhuize (Oost-Souburg, 1980) weet je nooit helemaal precies wat je ziet. Hoe perfect en scherp ze ook genomen zijn, ze laten je als kijker gissen naar de herkomst van het beeld. Althans op het eerste oog. Een foto van bijvoorbeeld een blauwe lucht is zo ingezoomd dat de context uit het beeld verdwenen is. Precies dat wat we nodig denken te hebben om het beeld te herkennen en te benoe men als iets uit onze werkelijkheid. Wat overblijft is abstractie. Maar we herkennen niks, in ieder geval niet in eerste instantie. Wat we zien zijn foto's als schilderkunstige beel den. De foto's van Johan Nieuwenhuize zijn geabstra heerde opnames van de werkelijkheid, in die zin dat ze zijn teruggebracht tot vorm, kleur en structuur. Een foto als een schilderij. Een lucht is een blauwe monochroom geworden, een lichtbak een rasterstruc- tuur. Het zonlicht op luxaflex een kleurenspectrum en een lap stof wordt van heel dichtbij een ritme van lijnen in licht en schaduw. Door zo nauwkeurig en scherp in te zoomen op details maakt hij het beeld los van de functie en het detail los van het geheel waar het organisch deel van uit maakt. Daarmee verdwijnt het herkenbare object uit beeld en weten wij niet meer wat we zien. Maar dat verdragen we niet, we willen weten en betekenis geven. Als we met dat wat het feitelijke beeld ons aan levert niet verder kunnen, gaan we associëren en kop pelen het abstracte fotobeeld aan iets wat we (denken te) herkennen. Intuïtief raadplegen we ons geheugen en schakelen we over op onze particuliere beelden die daar opgeslagen liggen. Johan Nieuwenhuize laat ons echt kijken naar iets uit onze wereld zonder dat we nog weten wat het exact is. Dat levert prachtige beelden op. Autonome beel den die zich in alle schoonheid aandienen om door ons gezien en begrepen te worden, maar niet vrij blijvend. Op foto's van een lucht heeft hij als titel een plaats en een tijdsaanduiding afgedrukt. Meestal plaatsen en datums die in ons collectieve geheugen verbonden zijn met markante gebeurtenissen, 9/11 om maar iets te noemen. Met die koppeling verandert het beeld grondig van betekenis. De feitelijke benoe ming ontneemt het beeld de aanvankelijke onschuld 17 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 17