Johan Nieuwenhuize in zijn studio, november 2015 foto van hem opent de snelweg naar de verbeelding en daaraan gekoppeld de beleving. De fotograaf reikt aan, de kijker ontvangt en maakt het beeld af. Wij als kijkers hebben ons eigen geheugen en onze eigen ver beelding en die bepalen uiteindelijk wat wij zien. In zijn recente boek, getiteld IMG_, heeft hij datum en plaats zelfs helemaal weggelaten. Het is aan de kijker om te kijken en vrij te associëren. Alhoewel, helemaal vrij laat de kunstenaar het toch niet. De volg orde van de foto's in het boek is zo uitgekiend dat ze een context vormen. Door een aantal foto's af te druk ken op uitklapbare pagina's zien we in plaats van twee nu drie beelden naast elkaar die een visuele relatie met elkaar aangaan. Een relatie die veranderbaar is. Deze presentatie is te vergelijken met een opstelling die hij vijf jaar na deelname aan de Zeeuwse Lichting in 2011 realiseerde in de Kabinetten van De Vleeshal, onder de titel Collected Memory. Vijftien foto's met de van hem bekende abstracte beelden had hij op alumi- niumplaten gemonteerd en die platen rechtop op de vloer geplaatst. De opstelling was gefixeerd, de bezoe kers bewogen er langs en omheen en maakten zo een steeds veranderende visuele relatie tussen de foto's. Uiteraard, met ieders eigen associaties en herinnerin gen. Want dat is waar hij altijd op uit is: het triggeren van het geheugen, individueel en collectief. Met zijn benadering stelt Johan Nieuwenhuize in essentie het medium fotografie aan de orde. Een medium dat de feitelijke werkelijkheid lijkt te registreren maar dat tegelijkertijd volkomen mani puleerbaar is, en au fond onbetrouwbaar. Althans als we verwachten dat het plaatje volledig samenvalt met de werkelijkheid die wij denken te zien. De uit snede en het inzoomen alleen al zijn een manier om het beeld naar je toe te trekken waardoor de kijker op een ander been wordt gezet. Opvallend toch hoe die bereid is de fotografie altijd het voordeel van de twijfel te gunnen. Als we maar iets herkennen, is het goed. Wij willen voor de belofte vallen dat een foto feitelijk waar is, dat wil zeggen verslag doet van iets uit de werkelijkheid. Wanneer dat niet meteen en ondubbelzinnig mogelijk is, dan sluipt de twijfel binnen. Zoals in de foto's van Johan Nieuwenhuize. Want die dwingen ons de vraag te stellen waar we eigenlijk naar kijken. Het gaat hem niet om de objectieve en feitelijke werkelijkheid, en nog min der om de waarheid, maar om iemands subjectieve werkelijkheid. Dat is waar het om gaat: niet wat iets is, maar wat iets kan zijn, voor een individu, op een bepaalde plaats en op een zeker moment. Zo sub jectief en 'onbetrouwbaar' kan fotografie zijn. En prachtig. 19 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 19