Achter de schermen bij de A/Wi5-i6-show. Foto: Team Peter Stigter het ontwikkelen van het idee en de uiteindelijke reali satie van een gebouw hem te lang. Hij ontdekte in dat eerste jaar dat hij veel meer dingen wilde maken in het moment, vormen die veel directer aansluiten bij de hartslag van de tijd en context waarin hij leeft. Hij ontdekte zijn talent voor mode en zette zijn aanvan kelijke bedenkingen opzij. Mode werd het, een veel geschiktere manier voor hem om intuïtief te reageren op de wereld. Hij stapte over naar de Academie voor Beeldende Kunst in Maastricht waar hij in 2006 is afgestudeerd. Zoveel verschillen mode en bouwkunst in essentie overigens niet van elkaar, althans niet in zijn geval. Voor zijn propedeuse architectuur op St. Joost maakte hij heel onconventioneel een ontwerp met kleding in plaats van een gebouw. Hij houdt van constructie en dat is ook een van de kwaliteiten waarmee zijn ontwerpen zich onderscheiden. Hij is altijd met de contouren van het menselijk lichaam bezig dat je eigenlijk ook als een gebouw op kunt vatten. Con structie is zijn passie, hij wil met zijn mode altijd een nieuw lichaam maken. Daarom begint hij altijd met een ontwerp op papier om de vormen, het silhouet en de belijning vast te leggen. Daarna komen de stoffen, de textuur, de kleuren. Het gezamenlijke label Schueller De Waal ken merkt zich door een dynamische balans tussen wat men gewoonlijk lelijk vindt en mooi. De stijl is een wonderlijk samengaan van de benadering van Rens de Waal die een klassieke gereformeerde oude vrouw in zich voelt huizen en Philipp Schueller die meer funky ontwerpt, meer van de straat. Ze onderschei den zich ook door hun eclectische benadering. Ze kunnen hun ideeën overal vandaan halen en spelen met de esthetiek die de kijker daarbij niet verwacht. Als het maar nieuw is en verrast, en de kijkers toch iets kunnen herkennen; mooi of lelijk doen ervoor hen niet zo toe. 22 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 22