Look 3 A/W75-76 'Speculative Rea/ism'. Foto: Team Peter Stigter Look 6 A/WiyiG 'Speculative Rea/ism'. Foto: Team Peter Stigter Veel belangrijker is het dat de vormen in hun ont werpen helder zijn, dat ze een lichaam construeren. Als dat het geval is, dan kunnen materiaal en kleuren op alle mogelijke manieren samengaan, hoe overda dig soms ook. En, niet onbelangrijk, met een knipoog. Als voorbeeld van humor in hun mode laat Rens de Waal een prachtige stoffen handtas zien, in de vorm van tortellini, een Italiaanse pastasoort. In lichtgele pastakleur, uiteraard. Na de academie is Rens de Waal eerst als sta giaire gaan werken bij ontwerper Bruno Pieters in modestad Antwerpen en via hem kwam hij terecht bij Hugo Boss. Hij maakte daar deel uit van een talent pool die concepten moest ontwikkelen voor de collectie. Die vijf jaar dat hij in Duitsland en Zwit serland heeft gewerkt, zijn voor zijn conceptuele denken heel belangrijk geweest, zeker ook door het werken in de commerciële omgeving van dat grote bedrijf. Omdat zo'n bedrijf naar zijn gevoel toch te veel op de algemene smaak is gericht en te massaal denkt, wilde hij er ook weer weg, om zelfstandig te gaan werken, samen met Philipp Schueller, de andere helft van het label. In 2014 zijn ze begonnen en hebben nu drie collecties ontworpen. Ze tonen hun werk in de Amsterdam Fashion Week, in Parijs en hebben ook een film gemaakt van hun mode. Ze maken zich via een vaste persagent steeds meer zichtbaar op internet en hebben nu inmiddels ook drie winkels in Neder land waar hun kleding wordt verkocht. Maar de weg is nog lang, en er helemaal van leven kunnen ze nog niet. Rens de Waal geeft daarom ook les op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en op de Hoge school voor Styling Artemis in Amsterdam. Vooraleer een modelabel echt op de kaart staat en belangrijke winkels vertrouwen in de ontwerper heb ben, gaan er gemiddeld zes jaar voorbij. Het blijft één grote zoektocht. 23 Zeeuws Tijdschrift 2013 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 23