EEN STEEN IN DE VIJVER
De grote poster aan de muur van zijn Haagse studio
springt meteen in het oog. De poster kondigt een
festival aan op de Pier van Scheveningen. Maar die
pier is in de handen van Christian van der Kooy danig
veranderd. Hij heeft er in samenwerking met grafisch
ontwerper Peter Zuiderwijk een reuzenrad op gefo-
toshopt en daarachter een witte torenflat die eruit ziet
als een reliëf van Jan Schoonhoven. De poster laat iets
zien van het idee en de werkwijze van Christian van
der Kooy.
Van der Kooy (Goes, 1983) is een fotograaf-beel
dend kunstenaar die een steen in de gladde vijver
gooit met een aantal cirkels tot gevolg. Hij begint met
een actie, bijna altijd een foto, en voegt daar andere
beslissingen aan toe die een werk breeduit laten
waaieren, soms in verrassende richtingen. Een perfor
mance bijvoorbeeld.
Hij is aan de festivalposter begonnen met een
documentaire foto van de pier. Welbeschouwd een
lelijk bouwsel als je het van buitenaf bekijkt, maar
eenmaal erop zie je niet meer de pier zelf maar het
grandioze zeegezicht, een eigentijds Panorama Mes
dag. Dat is een onderwerp voor een foto. Vervolgens
rijst het idee om in samenwerking met Onno Dirker
een hydrofonisch liveconcert van een uur te realiseren
zoals hij het project noemt. Hij hangt een gevoelige,
waterdichte microfoon vanaf de pier in de zee om
zo alle geluiden te vangen die onder het waterop
pervlak te horen zijn. Het geluid van het water zelf,
de stroming, passerende bootjes, en vervolgens ook
van de meeuwen die hij lokt om hun karakteristieke
geluid te verbinden met de watersymfonie. Dat geluid
versterkt hij en maakt het daarmee autonoom en in
zekere zin ook abstract. Door het uit een luidspreker
25 Zeeuws Tijdschrift 2015 7