EEN STEEN IN DE VIJVER De grote poster aan de muur van zijn Haagse studio springt meteen in het oog. De poster kondigt een festival aan op de Pier van Scheveningen. Maar die pier is in de handen van Christian van der Kooy danig veranderd. Hij heeft er in samenwerking met grafisch ontwerper Peter Zuiderwijk een reuzenrad op gefo- toshopt en daarachter een witte torenflat die eruit ziet als een reliëf van Jan Schoonhoven. De poster laat iets zien van het idee en de werkwijze van Christian van der Kooy. Van der Kooy (Goes, 1983) is een fotograaf-beel dend kunstenaar die een steen in de gladde vijver gooit met een aantal cirkels tot gevolg. Hij begint met een actie, bijna altijd een foto, en voegt daar andere beslissingen aan toe die een werk breeduit laten waaieren, soms in verrassende richtingen. Een perfor mance bijvoorbeeld. Hij is aan de festivalposter begonnen met een documentaire foto van de pier. Welbeschouwd een lelijk bouwsel als je het van buitenaf bekijkt, maar eenmaal erop zie je niet meer de pier zelf maar het grandioze zeegezicht, een eigentijds Panorama Mes dag. Dat is een onderwerp voor een foto. Vervolgens rijst het idee om in samenwerking met Onno Dirker een hydrofonisch liveconcert van een uur te realiseren zoals hij het project noemt. Hij hangt een gevoelige, waterdichte microfoon vanaf de pier in de zee om zo alle geluiden te vangen die onder het waterop pervlak te horen zijn. Het geluid van het water zelf, de stroming, passerende bootjes, en vervolgens ook van de meeuwen die hij lokt om hun karakteristieke geluid te verbinden met de watersymfonie. Dat geluid versterkt hij en maakt het daarmee autonoom en in zekere zin ook abstract. Door het uit een luidspreker 25 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 25