(linksboven) Maidan, Kiev, Ukraine, 2014. C-Print op aluminium, framed, 64 x 80 cm. Privécollectie (linksonder) March 8, Kherson, Ukraine, 2014. C-Print, framed, 24,5 x 38 cm (rechts) Christian van der Kooy in zijn studio, 2015 te laten klinken op de pier zelf vermengt het zich in het hoofd van de bezoeker met het prachtige uitzicht op zee, de beleving van het weer en de geur van de zilte zeelucht. Zo breidt hij de ruimte uit, van een topografische plaats naar een sensitieve en auditieve ervaring. En uiteraard maakt hij van de verschillende fasen van dit proces ook foto's als artefacten. Hij is en blijft fotograaf. De concentrische cirkels in de vijver zou je ook als een metafoor kunnen zien voor zijn economische positie als beeldend kunstenaar. Hij is voor alles natuurlijk een kunstenaar die autonoom wil werken. Daarnaast maakt hij werk in opdracht, zoals voor het Todays Art Festival op de Scheveningse Pier. Een opdracht die het begin is van een parcours waarvan hij nooit helemaal precies weet waar hij uitkomt. En nu is hij bezig met een project rond Fort 1881 bij Hoek van Holland waarvoor hij, weer in samenwer king met Onno Dirker, de opdracht heeft gekregen om inhoudelijk een museum te ontwikkelen en er een dynamische plek voor kunstenaars van te maken. Ook die opdracht stuurt hij weer een eigen richting uit: Christian van der Kooy is voor alles een beeldend kunstenaar. Op de tentoonstelling bij CBK Zeeland laat hij foto's zien uit zijn Oekraïne-boek, een liefdesverhaal dat begonnen is voor Oekraïne met Rusland in oor log geraakte, een particulier verhaal dat hij gebruikt om de dreiging van het naderende geweld voelbaar te maken. Hij exposeert ook een Russische kaart die hij bij toeval op een veiling tegenkwam met daarop de havens van Nederland, in het Russisch uiteraard. De kaart, vervaardigd in de tijd dat de Koude Oor log hevig woedde, brengt de havens in beeld als een toekomstige prooi van de grote Sovjet-Unie die zich stiekem opmaakte voor een mogelijke annexatie van West-Europa, onderdeel van de ideologische strijd tussen het Sovjetcommunisme en het westerse kapi talisme. De werkwijze van Christian van der Kooy zou je antropologisch kunnen noemen. Hij ging in 2005 naar Oekraïne als persfotograaf om de Oranje Revo lutie vast te leggen. Hij werd verliefd op het land, maakte er een serie foto's over de Zwarte Zee die geëxposeerd werden in een galerie in Kiev. Hij werd vervolgens ook verliefd op de galerie-assistente met wie hij nu een relatie heeft. De mails, de foto's en de Skype-beelden, verwerkt in het boek, leggen zijn geschiedenis vast, maar wel zo dat het private omge vormd is tot universeel geldige beelden. Daarmee wordt het persoonlijke deel van een grotere geschiede nis en ervaren wij het algemene als iets persoonlijks. Zo is het Oekraïne-boek een antropologische verken ning geworden van het land en de cultuur, in tijd van dreiging die tegelijk ook het grote geluk in zich kan dragen. Alles heeft een geschiedenis en dat is wat Chris tian van der Kooy actief zoekt en inzet in zijn werk. Dat verdiept de blik en schept een ruimte, ook psycho logisch. Het is die ruimte die hij altijd en vooral ver rassend wil uitbreiden, met alle technieken die hem daarbij kunnen dienen. 27 Zeeuws Tijdschrift 2013 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 27