Zeeuws Licht Kunstacademie van Zeelandstad Onlangs bezocht een delegatie van de landelijk Raad voor Cultuur Zeeland. Wat was de eerste opmerking in het werkbezoekverslag van de Raad? 'Zeeland is de kleinste provincie van Nederland met 380.000 inwoners.' De voorzitter, Joop Daalmeijer, pleit voor meer samenwerking op kunstterrein want op die manier zou de mogelijkheid ontstaan om deel uit te maken van de zogenoemde culturele Basisinfrastruc tuur (BIS), de groep instellingen die de rijksoverheid rechtstreeks ondersteunt. Die gelden vloeien nu niet naar de provincie omdat de apart opererende kunst organisatie onvoldoende eigen inkomsten hebben. Of Daalmeijers uitspraak enig effect zal sorteren, meen ik te moeten betwijfelen. Verandering zal van binnen uit moeten komen. Politici kunnen daarbij een stu rende rol spelen want zij immers verdelen de schaarse subsidies. Echter het ontbreekt hun aan een omlijnde visie op het belang van cultuur en kunst in de samen leving en het inzicht dat een provincie en gemeenten die de waarde van een breed en divers cultureel aan bod inzien, veel aantrekkelijker zijn dan gemeenten waar minder te beleven valt. Door het ontbreken van een visie op (beeldende) kunst is de animo er in te investeren navenant. Nodig is een radicale ingreep in de bestaande structuur van de nog door provincie en gemeente gesubsidieerde kunstinstellingen. Er dient een Zeelandbrede organi satie voor kunst te komen met één zakelijk leid(st)er en een kleine staf die een wisselende groep curatoren de gelegenheid biedt activiteiten in Zeeland te orga niseren. Tevens dient die te zorgen dat de BIS-gelden weer hier terecht komen. Nog belangrijker is dat die zich inzet voor de repatriëring van de unieke collectie hedendaagse kunst van Stichting Beeldende Kunst Middelburg door het Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA) in Antwerpen is onderge bracht. Waarom? Zijn er in Zeeland geen opslagruim tes? Kan er hier niets met die werken worden gedaan? In de ZB, die steeds meer een broedplaats wordt voor culturele organisaties, is voor die staf vast plek en gewis treedt er daar synergie op met andere kunst instellingen. Op die manier kan een kritische massa gecreëerd worden om tot de Zeeuws Licht Kunst academie te komen. Zo'n academie in de breedste zin des woords is essentieel voor een culturele infra structuur die (aankomende) kunstenaars voor hun opleiding in Zeelandstad kan houden of van buiten aantrekken net als de UCR en HZ dat voor weten schap doen. Nog radicaler zou zijn eindelijk de stap naar de door de redactie van het Zeeuws Tijdschrift al 15 jaar bepleitte Zeelandstad te maken. Hoe zou dan de openingszin van het werkbezoekverslag van de Raad voor Cultuur hebben geluid? 'Zeelandstad is de vierde grootste stad van Nederland?' Natuurlijk niet. Want Zeelandstad zou zelf een werkbezoek aan de Raad hebben afgelegd en in zijn verslag hebben geschreven dat er een goede kans bestaat op verhoging van de BIS-bijdrage aan de vierde grootste stad van het land. Dit laatste nummer van de 65ste jaargang is volle dig gewijd aan de tentoonstelling Van Zeeuwse bodem. In haar inleiding gaat Kathrin Ginsberg, directeur van CBK Zeeland, in op de effecten die de bezuini gingen op de culturele organisaties zullen hebben. Onze redacteur Frits de Coninck kijkt terug op tien jaar Zeeuwse Lichting-tentoonstellingen bij CBK Zeeland aan de Balans in Middelburg. Jaarlijks werd een selectie van aan kunstacademies afgestudeerde Zeeuwen gepresenteerd. Van Zeeuwse Bodem laat een breed spectrum zien aan jonge kunstenaars. Wat een rijke oogst. De Zeeuws Licht Kunstacademie hoeft in ieder geval niet verlegen te zitten om docenten van Zeeuwse bodem. Paul van der Veldc, hoofdredacteur 3 Zeeuws Tijdschrift 2013 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 3