CHARLOTTE APERS TUSSEN BEELD EN BEWEGING Haar praktijk als beeldend kunstenaar heeft het karakter van een hybride. Ze beweegt zich onafge broken tussen de twee richtingen waarin ze afge studeerd is: de illustratie en de animatiefilm. Als ze lang met de ene specialiteit bezig is, verlangt ze naar de andere. Een beeld tekenen en een verhaal vertel len, ze heeft beide nodig. Charlotte Apers heeft al vroeg haar geboorteland Zeeuws-Vlaanderen (Hulst, 1989) verlaten om te gaan studeren aan kunstacademie St. Joost in Breda. Toen ze er begon was ze net zeventien. Ze studeerde daar af als illustrator in 2010 en deed twee jaar later haar master als animatiefilmer. Nu woont en werkt ze in Amsterdam. Haar tekeningen in de vrijheid van het atelier gemaakt, laten bijna altijd mensfiguren zien. Welis waar geabstraheerd, toch direct herkenbaar als een menselijke gestalte. Echter wel op haar eigen manier die ze nu al tot haar handtekening gemaakt heeft. Ze geeft die mensfiguur graag surreële trekken. De dingen die ze tekent zijn meestal concreet maar ze combineert ze tot een beeld dat in de ons bekende werkelijkheid zo niet voorkomt. Behalve in de droom, het irrationele domein bij uitstek waar mensen en gebeurtenissen in de meest onmogelijke combinaties kunnen verschijnen. De droom blijkt een rode draad te zijn in haar werk. Ze verlangt ernaar in een wereld te zijn die niet bestaat. Ze heeft last van de maat schappij waarin we leven: waar we elke avond tv kij ken, van negen tot vijf werken tot we 67 jaar zijn en we de groente in plastic verpakking kopen. Dat moet anders kunnen, vindt Charlotte Apers. En dus zoekt ze naar een andere wereld, India bijvoorbeeld waar ze net lang rondgereisd heeft, of de wereld van de dromen. Als het maar buiten het systeem is waarvan ze zich goed bewust is dat ze er ook middenin zit. Want ze woont ook gewoon in Amsterdam, kijkt tv en koopt haar groente in plastic verpakt bij Albert Heijn. 41 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 41