SJOERD VROONLAND HET BEGINT MET DE FITTING Wedgelamp, ontwerp van Sjoerd Vroonland en Arjan Vaandrager (V&V). Houten fitting en aluminium lampenkap (zwart of wit), verkrijgbaar in de formaten 20 x 26 cm, 30 x 26 cm en 60 x 32 cm Er is een opvallende parallel in de carrière van ont werper Sjoerd Vroonland. Zoals zijn producten zijn geworden, zo is ook zijn eigen wording als ontwerper verlopen. Heel basaal, vanuit de eerste en kleinste stap die uiteindelijk leidt naar het succes. Hij is zijn opleiding begonnen op de lts in Middel burg, daarna overgestapt naar het vmbo, vervolgens de meubelmakers vakschool in Rotterdam gedaan om tenslotte op z'n plaats te komen op de Hogeschool voor Kunsten in Arnhem waar hij productdesign heeft gestudeerd en zijn opleiding cum laude heeft voltooid. Begonnen met hamer en beitel en geëindigd als een ontwerper die zich op de designbeurs van Milaan onderscheidt. Langs eenzelfde weg van geleidelijkheid en rijping ontwikkelen zich zijn ontwerpen. Een T-profiel bij voorbeeld kan het begin zijn van een lade en die kan weer een kast worden, in een lang proces van fysieke omgang met het materiaal, denken, schetsen, probe ren, aanpassen etc. tot het uiteindelijk de kast op kan leveren die Sjoerd Vroonland zoekt. Een oude vorm die met nieuwe techniek opnieuw uitgevonden wordt, met zijn eigen, unieke handschrift. Sjoerd Vroonland (Middelburg, 1985, woont en werkt in Amsterdam) is een vormdenker, geen theo reticus. Dat is wat hem het meest karakteriseert. Een ontwerp ontstaat bij hem niet vanuit een theoretisch idee maar vanuit het elementaire besef van de eigen schap van een ding. Een verbinding, een functie, het materiaal. In zijn atelier hangt zijn prachtige, eenvoudige hanglamp in diverse formaten. Het hele ontwerp proces is begonnen bij de fitting, het technische fun dament van elke lamp dat evenwel bijna altijd buiten beeld valt. We zijn eraan gewend dat de fitting wegge werkt wordt onder een plastic kapje, maar bij Sjoerd Vroonland is dat onaanzienlijke ding een mooi geronde houten klos geworden die de matzwarte kap zichtbaar in de lucht houdt. De functie bepaalt bij hem de vorm en daarna komt de esthetisering, altijd in die volgorde. Hij wil dichtbij de bron blijven. De kleur van een ontwerp wordt bepaald door de kleur die het materiaal van nature heeft. Een kantenklare kleurenkaart gebruikt hij niet. Hij wil weten waar iets vandaan komt, om te weten hoe hij verder wil. Zo is de zitting van zijn Saddle Stool gemaakt van leer dat 47 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 47