SJOERD
VROONLAND
HET BEGINT MET DE FITTING
Wedgelamp, ontwerp van Sjoerd Vroonland en Arjan Vaandrager (V&V). Houten fitting en aluminium lampenkap (zwart of wit), verkrijgbaar in
de formaten 20 x 26 cm, 30 x 26 cm en 60 x 32 cm
Er is een opvallende parallel in de carrière van ont
werper Sjoerd Vroonland. Zoals zijn producten zijn
geworden, zo is ook zijn eigen wording als ontwerper
verlopen. Heel basaal, vanuit de eerste en kleinste
stap die uiteindelijk leidt naar het succes.
Hij is zijn opleiding begonnen op de lts in Middel
burg, daarna overgestapt naar het vmbo, vervolgens
de meubelmakers vakschool in Rotterdam gedaan om
tenslotte op z'n plaats te komen op de Hogeschool
voor Kunsten in Arnhem waar hij productdesign heeft
gestudeerd en zijn opleiding cum laude heeft voltooid.
Begonnen met hamer en beitel en geëindigd als een
ontwerper die zich op de designbeurs van Milaan
onderscheidt.
Langs eenzelfde weg van geleidelijkheid en rijping
ontwikkelen zich zijn ontwerpen. Een T-profiel bij
voorbeeld kan het begin zijn van een lade en die kan
weer een kast worden, in een lang proces van fysieke
omgang met het materiaal, denken, schetsen, probe
ren, aanpassen etc. tot het uiteindelijk de kast op kan
leveren die Sjoerd Vroonland zoekt. Een oude vorm
die met nieuwe techniek opnieuw uitgevonden wordt,
met zijn eigen, unieke handschrift.
Sjoerd Vroonland (Middelburg, 1985, woont en
werkt in Amsterdam) is een vormdenker, geen theo
reticus. Dat is wat hem het meest karakteriseert. Een
ontwerp ontstaat bij hem niet vanuit een theoretisch
idee maar vanuit het elementaire besef van de eigen
schap van een ding. Een verbinding, een functie, het
materiaal.
In zijn atelier hangt zijn prachtige, eenvoudige
hanglamp in diverse formaten. Het hele ontwerp
proces is begonnen bij de fitting, het technische fun
dament van elke lamp dat evenwel bijna altijd buiten
beeld valt. We zijn eraan gewend dat de fitting wegge
werkt wordt onder een plastic kapje, maar bij Sjoerd
Vroonland is dat onaanzienlijke ding een mooi
geronde houten klos geworden die de matzwarte kap
zichtbaar in de lucht houdt. De functie bepaalt bij
hem de vorm en daarna komt de esthetisering, altijd
in die volgorde. Hij wil dichtbij de bron blijven. De
kleur van een ontwerp wordt bepaald door de kleur
die het materiaal van nature heeft. Een kantenklare
kleurenkaart gebruikt hij niet. Hij wil weten waar iets
vandaan komt, om te weten hoe hij verder wil. Zo is
de zitting van zijn Saddle Stool gemaakt van leer dat
47 Zeeuws Tijdschrift 2015 7