pen verhullen niks. In zijn eigen woorden: 'Ik ben
altijd bezig met het ont-plooien van de objecten.' De
liefde voor het ambacht en het transparante vakman
schap bindt hem met zijn inspiratiebron Thonet, de
Oostenrijkse ontwerper die er in de negentiende eeuw
in slaagde hout zo te buigen dat het de klassieke stoel
opleverde die nog altijd modern oogt.
Zijn praktijk is hij gestart met collega Arjan Vaan
drager met wie hij samen het label V&V had. Vijf
jaar hebben ze samengewerkt maar het was lastig om
de studio commercieel te maken en dus financieel
niet kansrijk. Nu werkt hij alleen met assistentie van
twee stagiaires, een medewerker in de werkplaats
voor twee dagen per week en een agent die zijn werk
verkoopt. De helft van de tijd werkt hij aan een eigen
collectie. De andere helft ontwerpt hij in dienst van
grote designmerken zoals Linteloo in Nederland. Dat
brengt balans in zijn bedrijf. Want het ontwerpen,
produceren en zelf in de markt zetten van een eigen
product vraagt een tijdsspanne van negen jaar. Drie
jaar werken aan een ontwerp dat vervolgens zes jaar
in de markt meekan. Daarna loopt het af. Het tegelijk
werken voor andere merken zorgt voor stabiliteit.
Waarom niet zijn studio in Zeeland? 'Het gebeurt
op een andere plek, zeker op mijn vakgebied. Ik kom
er graag, zeker de rust waardeer ik heel erg. Ik zou
er wel een huisje willen hebben, om in alle stilte en
ongestoord te kunnen schetsen en denken. Maar
voor m'n werk moet ik er niet zijn. Dan moet ik in
Amsterdam zijn, waar ik nu mijn studio heb. Daar
zijn de belangrijke contacten, daar verkoop ik mijn
ontwerpen. Ook Rotterdam waar ik eerst naartoe ben
verhuisd na Zeeland, bood me niet de mogelijkheden
die Amsterdam heeft.'
Saddle Stoolontwerp van Sjoerd Vroonland en Arjan
Vaandrager (V&V). Leer, hout en metalen vering, ver
krijgbaar in de hoogtes 53 cm, 63 cm, 73 cm en 83 cm
Sjoerd Vroonland met enkele van zijn ontwerpen in de Mobilia Woon-
studio in Amsterdam. Foto: Studio Aandacht
49 Zeeuws Tijdschrift 2013 7