pen verhullen niks. In zijn eigen woorden: 'Ik ben altijd bezig met het ont-plooien van de objecten.' De liefde voor het ambacht en het transparante vakman schap bindt hem met zijn inspiratiebron Thonet, de Oostenrijkse ontwerper die er in de negentiende eeuw in slaagde hout zo te buigen dat het de klassieke stoel opleverde die nog altijd modern oogt. Zijn praktijk is hij gestart met collega Arjan Vaan drager met wie hij samen het label V&V had. Vijf jaar hebben ze samengewerkt maar het was lastig om de studio commercieel te maken en dus financieel niet kansrijk. Nu werkt hij alleen met assistentie van twee stagiaires, een medewerker in de werkplaats voor twee dagen per week en een agent die zijn werk verkoopt. De helft van de tijd werkt hij aan een eigen collectie. De andere helft ontwerpt hij in dienst van grote designmerken zoals Linteloo in Nederland. Dat brengt balans in zijn bedrijf. Want het ontwerpen, produceren en zelf in de markt zetten van een eigen product vraagt een tijdsspanne van negen jaar. Drie jaar werken aan een ontwerp dat vervolgens zes jaar in de markt meekan. Daarna loopt het af. Het tegelijk werken voor andere merken zorgt voor stabiliteit. Waarom niet zijn studio in Zeeland? 'Het gebeurt op een andere plek, zeker op mijn vakgebied. Ik kom er graag, zeker de rust waardeer ik heel erg. Ik zou er wel een huisje willen hebben, om in alle stilte en ongestoord te kunnen schetsen en denken. Maar voor m'n werk moet ik er niet zijn. Dan moet ik in Amsterdam zijn, waar ik nu mijn studio heb. Daar zijn de belangrijke contacten, daar verkoop ik mijn ontwerpen. Ook Rotterdam waar ik eerst naartoe ben verhuisd na Zeeland, bood me niet de mogelijkheden die Amsterdam heeft.' Saddle Stoolontwerp van Sjoerd Vroonland en Arjan Vaandrager (V&V). Leer, hout en metalen vering, ver krijgbaar in de hoogtes 53 cm, 63 cm, 73 cm en 83 cm Sjoerd Vroonland met enkele van zijn ontwerpen in de Mobilia Woon- studio in Amsterdam. Foto: Studio Aandacht 49 Zeeuws Tijdschrift 2013 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 49