JONGE KUNSTENAARS IN EEN VERANDEREND CULTUREEL KLIMAAT Om maar meteen een mythe door te prikken: Zeeuwse kunstenaars bestaan niet. Misschien dat we er vroeger nog wel van konden spreken, maar anno 2015 is de benaming een anachronisme. Er zijn wel kunstenaars die in Zeeland geboren zijn. Beter gezegd: in Zeeland geboren en later kunstenaar geworden, elders. Dat elders geldt altijd voor Zee land, en niet voor bijvoorbeeld Brabant of Groningen. Jonge mensen met creatieve ambities en talent gaan hier weg, omdat er geen kunstacademie is. Ze moe ten wel, willen ze beeldend kunstenaar, architect, designer, modeontwerper, fotograaf worden. Een kunstacademie betekent ook de context van een gro tere wereld van collega-kunstenaars, opdrachtgevers, en musea. Daarom vestigen de meeste jonge kunste naars zich in de Randstad en niet in Zeeland. Dat is ook niet meer nodig, in een wereld die opengetrokken is door internet, met alle consequen ties van dien. De instituties en conventies waar we in de kunstwereld zo aan gewend zijn geraakt, zijn in beweging. Ook de kunstwereld digitaliseert; gegloba- liseerd was ze al eerder. Galeries die meegaan in de tijd, zijn niet langer stille winkels waar gewacht wordt op bezoekers. Ze moeten zichtbaar zijn op inter net, hun klanten oriënteren zich in een veel grotere wereld. Ga als geïnteresseerde kunstkijker naar een beurs en je ziet pakweg vijftig galeries. Surf op inter net en je vindt een veelvoud. En de kunstenaar? Die maakt in toenemende mate gebruik van sociale media en heeft een website om het werk aan de wereld te presenteren met een veel groter bereik dan met alleen de conventionele galeriepresentatie. Een reden om presentatieruimtes voor beeldende kunst maar af te schaffen? Juist niet, integendeel. Hoe die wereld ook aan het veranderen is, de behoefte aan een concrete ruimte waar kunst fysiek gezien en beleefd kan worden blijft, hoe dan ook. Internet is een enorme verruiming en aanvulling maar kan de behoefte om kunst zintuiglijk te beleven nooit vervan gen. De presentatie Van Zeeuwse Bodem. Een selectie uit tien jaar Zeeuwse Lichting is zo'n gelegenheid. Het is een kans om te zien waar jonge kunstenaars mee bezig zijn die in Zeeland zijn geboren of opgegroeid. Op welk punt van hun carrière staan ze? Hoe heeft hun kunstenaarschap zich ontwikkeld? Welke crea tieve reflecties hebben ze op de wereld van vandaag en morgen? In 2006 begon CBK Zeeland met de reeks expo sities die de nieuwe lichting Zeeuwse kunstenaars in beeld brengt. Elk jaar worden kunstenaars uit Zeeland die dat jaar afstuderen aan een van de Nederlandse kunstacademies, uitgenodigd hun werk te tonen in Middelburg. Voor de tentoonstelling Van Zeeuwse Bodem is er uit de afgelopen tien Zeeuwse Lichtingen een selectie gemaakt van in totaal tien kunstenaars. Dat levert een gevarieerd overzicht op van beeldend kunstenaars, (mode)ontwerpers, fotografen en een architect. Een vlootschouw die kan inspireren, die kan prikkelen en de blik kan verruimen en die creatieve input kan geven aan de Zeeuwse gemeenschap. Het idee voor de jaarlijkse tentoonstelling is ontstaan uit nieuwsgierigheid. Wat doet de jonge lichting kunstenaars die uit Zeeland afkomstig zijn? Wie zijn het? De tentoonstellingen trekken altijd veel bezoekers. Het publiek dat eropaf komt is elk jaar verrassend. Er zijn natuurlijk de familieleden, plaats en oud-klasgenoten die weieens willen zien wat er geworden is van die bekende uit het Zeeuwse dorp die nu als jonge kunstenaar de wereld in trekt. En op die beginnende reis even halte Zeeland aandoet. Er zijn natuurlijk ook kunstliefhebbers, galeriehouders die jong talent willen scouten en curatoren die op zoek zijn naar nieuw talent. Want zo belangrijk is het om te exposeren. Elke kunstenaar wil dat zijn werk gezien 6 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 6