JONGE KUNSTENAARS
IN EEN VERANDEREND CULTUREEL KLIMAAT
Om maar meteen een mythe door te prikken:
Zeeuwse kunstenaars bestaan niet. Misschien dat
we er vroeger nog wel van konden spreken, maar
anno 2015 is de benaming een anachronisme. Er
zijn wel kunstenaars die in Zeeland geboren zijn.
Beter gezegd: in Zeeland geboren en later kunstenaar
geworden, elders. Dat elders geldt altijd voor Zee
land, en niet voor bijvoorbeeld Brabant of Groningen.
Jonge mensen met creatieve ambities en talent gaan
hier weg, omdat er geen kunstacademie is. Ze moe
ten wel, willen ze beeldend kunstenaar, architect,
designer, modeontwerper, fotograaf worden. Een
kunstacademie betekent ook de context van een gro
tere wereld van collega-kunstenaars, opdrachtgevers,
en musea. Daarom vestigen de meeste jonge kunste
naars zich in de Randstad en niet in Zeeland.
Dat is ook niet meer nodig, in een wereld die
opengetrokken is door internet, met alle consequen
ties van dien. De instituties en conventies waar we in
de kunstwereld zo aan gewend zijn geraakt, zijn in
beweging. Ook de kunstwereld digitaliseert; gegloba-
liseerd was ze al eerder. Galeries die meegaan in de
tijd, zijn niet langer stille winkels waar gewacht wordt
op bezoekers. Ze moeten zichtbaar zijn op inter
net, hun klanten oriënteren zich in een veel grotere
wereld. Ga als geïnteresseerde kunstkijker naar een
beurs en je ziet pakweg vijftig galeries. Surf op inter
net en je vindt een veelvoud. En de kunstenaar? Die
maakt in toenemende mate gebruik van sociale media
en heeft een website om het werk aan de wereld te
presenteren met een veel groter bereik dan met alleen
de conventionele galeriepresentatie.
Een reden om presentatieruimtes voor beeldende
kunst maar af te schaffen? Juist niet, integendeel.
Hoe die wereld ook aan het veranderen is, de behoefte
aan een concrete ruimte waar kunst fysiek gezien en
beleefd kan worden blijft, hoe dan ook. Internet is
een enorme verruiming en aanvulling maar kan de
behoefte om kunst zintuiglijk te beleven nooit vervan
gen. De presentatie Van Zeeuwse Bodem. Een selectie
uit tien jaar Zeeuwse Lichting is zo'n gelegenheid. Het
is een kans om te zien waar jonge kunstenaars mee
bezig zijn die in Zeeland zijn geboren of opgegroeid.
Op welk punt van hun carrière staan ze? Hoe heeft
hun kunstenaarschap zich ontwikkeld? Welke crea
tieve reflecties hebben ze op de wereld van vandaag
en morgen?
In 2006 begon CBK Zeeland met de reeks expo
sities die de nieuwe lichting Zeeuwse kunstenaars in
beeld brengt. Elk jaar worden kunstenaars uit Zeeland
die dat jaar afstuderen aan een van de Nederlandse
kunstacademies, uitgenodigd hun werk te tonen in
Middelburg. Voor de tentoonstelling Van Zeeuwse
Bodem is er uit de afgelopen tien Zeeuwse Lichtingen
een selectie gemaakt van in totaal tien kunstenaars.
Dat levert een gevarieerd overzicht op van beeldend
kunstenaars, (mode)ontwerpers, fotografen en een
architect. Een vlootschouw die kan inspireren, die kan
prikkelen en de blik kan verruimen en die creatieve
input kan geven aan de Zeeuwse gemeenschap.
Het idee voor de jaarlijkse tentoonstelling is
ontstaan uit nieuwsgierigheid. Wat doet de jonge
lichting kunstenaars die uit Zeeland afkomstig zijn?
Wie zijn het? De tentoonstellingen trekken altijd veel
bezoekers. Het publiek dat eropaf komt is elk jaar
verrassend. Er zijn natuurlijk de familieleden, plaats
en oud-klasgenoten die weieens willen zien wat er
geworden is van die bekende uit het Zeeuwse dorp die
nu als jonge kunstenaar de wereld in trekt. En op die
beginnende reis even halte Zeeland aandoet. Er zijn
natuurlijk ook kunstliefhebbers, galeriehouders die
jong talent willen scouten en curatoren die op zoek
zijn naar nieuw talent. Want zo belangrijk is het om
te exposeren. Elke kunstenaar wil dat zijn werk gezien
6 Zeeuws Tijdschrift 2015 7