Gino Anthonisse, ontwerp uit zijn collectie Lost Wonder2014. Model: Jip Loots. Foto: Lisandro Suriel in het Zeeuwse culturele landschap? In ieder geval dat de infrastructuur ernstig zal worden aangetast. Daarmee loopt ook een fijnmazig netwerk gevaar van kunstenaars en liefhebbers die elkaar nodig hebben, als vitaal onderdeel van onze samenleving. Tentoon stellingsruimtes en een daarbij horend beleid zijn nodig om kunst te tonen en zichtbaar deel uit te laten maken van een samenleving die kritisch op zichzelf durft te reflecteren. Die ideeën en impulsen nodig heeft om grenzen te verleggen en zicht te hebben op de toekomst. Kunst bindt, daagt uit, stimuleert, zet dingen op scherp: alles wat een zichzelf respecterende samenleving nodig heeft om dynamisch en energiek te blijven. Dat is wat in gevaar komt als de voortekenen van een guur cultureel klimaat werkelijkheid worden. Om dat gevaar te keren, is samenwerking en dialoog nodig, zoals Joop Daalmeijer, voorzitter van de lan delijke Raad voor Cultuur, na een werkbezoek aan Zeeland onlangs bepleitte. En vooral visie, een idee over wat kunst en cultuur inhoudelijk kunnen bete kenen, ook voor de provincie Zeeland. Want sinds in Nederland de opvatting voet aan de grond heeft gekregen dat kunst een linkse hobby is, lijkt de jacht geopend en is het kennelijk minder nodig om je te verantwoorden als je wilt snijden in het maatschap pelijk organisme waar kunst onverbrekelijk mee verbonden is. Zeeland heeft (nog) een relatief rijke en stevige culturele infrastructuur en er is nog altijd een klimaat waar kunst ruimte krijgt en kan gedijen. Wat dat kan opleveren, toont Van Zeeuwse Bodem. Laten we er voorzichtig mee zijn. Want wat eenmaal weg is, komt niet gemakkelijk meer terug. Kathrin Ginsberg, directeur CBK Zeeland 9 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 9